Vaker eten dankzij de smartphone

Print
Vaker eten dankzij de smartphone

Koks aan het werk op de Horecava. Afbeelding: ANP/Thinkstock

Halal kroketten, bier van hemelwater of een ‘gelukstosti’ gemaakt door mensen met een beperking. Welkom op de Horecava 2017. Wie betaalt, bepaalt in de moderne horeca, zo blijkt.

Ach, weet je nog… De tijd dat we nog naar een restaurant gingen om daar een vast menu met twintig à dertig gerechten te bekijken op een papieren kaart (‘vers’ stond daar op. Ha! Alsof dat mogelijk is!). Je kon aan het weekmenu herleiden welke vis bij de groothandel in de aanbieding was. Of dat we moesten bellen om eten te bestellen. Bellen! Live contact! De tijd kortom, toen er nog geen handige apps waren waarmee je met één swipe op je smartphone het kwalitatief goede, verse diner bestelt en betaalt bij die traiteur of dat fijne restaurant. Weet je nog... De tijd dat we drie keer per dag aten... Zó 2016! 

Experiment
Is het bovenstaande overdreven? Vast. Maar een kern van waarheid zit er wel in. Paul van Oers ,docent en coördinator Foodservice aan de Hotel Management School Maastricht (voorheen hoge hotelschool), is net terug van een studietrip naar New York. De stad die nooit slaapt marcheert met trends voor onze (Limburgse) horeca uit, zo blijkt uit zijn eigen waarneming. In die miljoenenstad heeft Van Oers namelijk een klein experiment uitgevoerd door op straat via zijn smartphone een simpel ijsje te bestellen en dat via de bezorgservice van UberEats geleverd te krijgen. Werkt het? Zeer zeker, lacht Van Oers op de Horecava in Amsterdam waar hij zijn verhaal doet. Sorry, maar u zei Uber? 

Inderdaad datzelfde bedrijf dat wereldwijd mot kreeg met reguliere taxibedrijven die de Amerikaanse onderneming beschuldigden van broodroof, omdat zij zonder peperdure vergunningen met particuliere chauffeurs werken. Dat Uber heeft inmiddels zijn diensten uitgebreid met een voedselbezorgservice, UberEats. Een half uur nadat hij zijn bestelling swipete op de smartphone, krijgt Van Oers een ijsco in de handen geduwd. Op de locatie van zijn keuze, op het tijdstip van zijn keuze, het eten van zijn keuze. 
De moderne consument bepaalt zelf wanneer, waar en wat hij eet. 

 

 

Lees het complete artikel in de krant van vandaag.

Al abonnee? klik hier om naar de digitale krant te gaan.

Nog geen abonnee en verder lezen?
Probeer de digitale krant dan 4 weken gratis!

Probeer nu

 

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →