'Netbeheerders moeten stoppen met laadpalen'

Print
'Netbeheerders moeten stoppen met laadpalen'

Een Tesla wordt opgeladen aan een laadpaal. In steeds meer steden worden die palen een normaal verschijnsel in het straatbeeld Afbeelding: AD/Oscar Timmers

Regionale netbeheerders moeten stoppen met allerlei sexy duurzaamheidsactiviteiten. Die drijven de energierekening nodeloos op, klagen de Consumentenbond en de VEMW, de belangenclub van grote energie- en waterverbruikers, in een brandbrief aan de Tweede Kamer.

Dinsdag houdt het parlement een rondetafel gesprek over de nieuwe wet Voortgang Energietransitie (VET) waarin de rol van netbeheerders staat vastgelegd. 

De laatste jaren ontplooien Alliander, Stedin, Enexis en andere beheerders steeds meer activiteiten, zoals de aanleg van laadpalen voor elektrische auto's en het geven van energie-advies. Dit tot ergernis van Consumentenbond en VEMW. ,,Netbeheerders moeten zich op hun kerntaak richten," meent Hans Grünfeld, directeur van de VEMW. 

Hoge energierekening
Inmiddels bestaat al een derde van de energierekening uit netbeheerkosten. ,,Het toestaan van sexy, spannende diensten op het gebied van duurzaamheid drijft de energienota van burgers en bedrijven verder omhoog." 

Hij wijst verder op de risico's. ,,Ik hoef alleen maar de naam Vestia te noemen en u ziet dat dit niet zonder gevaar is. Neem elektrische laadpalen. Straks staat Nederland ermee vol, terwijl de auto van de toekomst op waterstof of een brandstofcel rijd. Dergelijke activiteiten moet de markt oppakken." 

Gesubsidieerd
Volgens Consumentenbond en VEMW houdt de nieuwe wet netbeheerders onvoldoende kort en biedt die veel te veel ruimte voor uitzonderingen. ,,Dat moet stoppen. De rendementen van netbeheerders liggen nu al véél te hoog. Met de €700 miljoen winst die netbeheerders jaarlijks maken worden allerlei verlieslatende activiteiten gesubsidieerd."