De files bij de A2-tunnel worden aangepakt

Print

Afbeelding: Johannes Timmermans

De files bij de A2-tunnel worden aangepakt. Tegelijkertijd wordt het wegennet aan de ingangen van Maastricht afgebouwd. Eind maart moet het verkeerssysteem rond de tunnel klaar zijn en komt een einde aan de tijdelijke situatie. Maar er moet nog veel gebeuren.


Verkeer is als water: het zoekt altijd de snelste weg. Tegelijkertijd zijn automobilisten mensen; onvoorspelbare individuen met impulsieve manoeuvres, of juist lijdzame filerijders in volgzaam kuddegedrag. En daarom is nooit exact te voorspellen hoe verkeer zal reageren op een nieuwe situatie. Hoeveel verkeerspsychologen je ook inzet, hoeveel verkeerstellingen je ook doet, hoe doordacht de nieuwe infrastructuur ook is: je weet pas hoe goed het functioneert als er daadwerkelijk verkeer rijdt. 

Dat een maand na de opening van de A2-tunnel in Maastricht met name aan de noordkant nog vrijwel dagelijks files staan, soms tot aan het vliegveld, had niemand voorzien. Bovendien lag de focus op de opening van de Koning Willem-Alexandertunnel als verkeerswonder. Zodra de tunnel open zou gaan, zou Maastricht verlost zijn van het permanente verkeersinfarct. 

De teleurstelling is dus begrijpelijk. Maar: de tunnel is nog lang niet af! Ondergronds is dan wel alles klaar en loopt het gesmeerd, maar de bovengrondse aansluitingen zijn nog lang niet gereed. 

En die boodschap is misschien onvoldoende overgekomen, realiseert Rijkswaterstaat zich. „We zitten nog steeds in een ombouwfase”, benadrukt technisch manager van de tunnel Peter Berden van Rijkswaterstaat. „We moesten eerst het verkeer in de tunnel krijgen om überhaupt verder te kunnen werken. Eind maart is het volledige verkeerssysteem pas klaar. We zitten echt nog in een tijdelijke situatie.” 
 

 

Lees het complete artikel in de krant van vandaag.

Al abonnee? klik hier om naar de digitale krant te gaan.

Nog geen abonnee en verder lezen?
Probeer de digitale krant dan 4 weken gratis!

Probeer nu

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →