BMW: miljoeneninjectie voor VDL Nedcar in Born. Goed voor 800 nieuwe banen

Print
BMW: miljoeneninjectie voor VDL Nedcar in Born. Goed voor 800 nieuwe banen

Afbeelding: BMW

Hij is de kleinste onder de BMW SUV’s, maar wel verreweg de populairste. Met de BMW X1 mag VDL Nedcar in Born een tweede premium automerk gaan maken. Na een ‘gentleman’ uit Engeland, nu ook een stoere, rasechte Beier.

De komst van de BMW X1 naar Born, het 24ste automodel in de bijna 50-jarige historie van de autofabriek, is niet geheel nieuw. Allesbehalve zelfs. ,,De eerste contacten met BMW dateren al van mei vorig jaar”, zegt Carel Bouckaert, de topman van VDL Nedcar. „Op 7 juli is het contract getekend. Vanaf die dag zijn de lijnbouwers gaan tekenen en construeren.”

Lees ook: Komt productie BMW X1 naar Nedcar in Born?

De opdracht is mede tot stand gekomen via dr. Andreas Wendt, topman van BMW en de grote baas van de fabriek in Regensburg. Dezelfde man overigens die in juli 2014 samen met koning Willem-Alexander een hoofdrol speelde bij de officiële heropening van de fabriek in Born. Hij heeft de businesscase van Nedcar beoordeeld en het vertrouwen gewonnen bij de productieafdeling van het BMW-concern in München. „Het model BMW X1 uit Regensburg is zo’n groot succes, dat het nu tevens een luxeprobleem is geworden. De fabriek daar uitbreiden, de roosters van de vele medewerkers aanpassen, dat zou een gigantische en complexe operatie worden, Daarom heeft het BMW-concern besloten een deel van de productie uit te besteden. Dan helpt het als je een uitstekend contact hebt met dr. Wendt en dat je als VDL Nedcar hebt aangetoond efficiënt en stabiel kunnen produceren”, blikt Carel Bouckaert achterom.


Foto: BMW

Vier op een rij
Met de BMW X1 heeft Nedcar voor het vierde jaar op rij een nieuw model aan de lijn. Weliswaar uit dezelfde familie, maar toch. „Dat we nu een echte BMW gaan maken, werkt altijd zeer positief. Dat geeft vertrouwen, ook in de onderhandelingen.

De assemblage van de middenklasse SUV vergt wel een forse ingreep. De fabriek is inmiddels stevig uitgebreid met 30.000 vierkante meter. Een hal die vooral is bestemd voor de opslag en het voorsorteren van specifieke auto-onderdelen. Ook is de assemblagelijn op delen aangepast met enkele lussen. „Het is toch een grotere auto, die wat meer ruimte vergt aan de lijn. Daarnaast is de logistieke complexiteit in de fabriek sterk toegenomen. Om het productieproces van de Mini’s niet al te zeer te frustreren, is er vooral in de nachten en weekenden hard gewerkt en is ook een groot deel van de 1200 industriële robots opnieuw geprogrammeerd.” Bouckaert ver wacht dat in de ‘vrije’ carnavalsweek de laatste aanpassingen zullen plaatsvinden.


Foto: BMW

Werkgelegenheid
Met de BMW krijgt ook de werkgelegenheid een boost. Zoals vorige week gemeld, wordt het bestand van het productiepersoneel met zo’n 800 medewerkers uitgebreid. „We hebben een verzoek ingediend bij het ministerie van Sociale Zaken om de vorige pilot van 1200 nieuwe medewerkers te kunnen continueren. Wij willen als gebaar naar de gemeenschap bij voorkeur weer putten uit de bestanden van gemeenten en UWV, met dezelfde 9- of 18-weeks trainingsarrangementen en de opleiding en intensieve begeleiding in de eigen VDL Nedcar praktijkschool.”

In de bodyshop (carrosseriehal) wordt met ingang van maart waarschijnlijk een nachtdienst geïntroduceerd. Een ploeg van zo’n 200 tot 300 mensen. „Dag- en middagploeg blijven rouleren. Maar we willen het liefst een vaste nachtploeg. We zoeken mensen die - uiteraard geheel conform de cao - uitsluitend in de nacht willen werken. Ze draaien dan minder uren, maar gaan er door een hogere toeslag qua salaris nauwelijks op achteruit. Zo investeren we tevens in de zorg en het welzijn van medewerkers, die het een wisselend arbeidsritme niet meer wensen”, aldus de directeur.




De BMW X1 is overigens een geliefd model in Nederland. „Vorig jaar werden er 1946 exemplaren geregistreerd, het beste verkoopresultaat sinds de introductie van de eerste generatie in 2009”, zegt Peter Haug, de marketingdirecteur BMW Group Nederland. „Maar liefst 62,2 procent van alle in 2016 verkochte X-modellen in Nederland (3131 stuks) was een BMW X1. Eén op de zes nieuwe BMW’s was een X1.”

Straftaks
Het had overigens zomaar gekund dat de Beierse autobouwers opdracht hadden uitbesteed aan de BMW-fabriek in het Amerikaanse Spartanburg (South Carolina). Zeker gelet op het dreigement van de nieuwe president Donald Trump. Met zijn protectionistisch beleid heeft hij een ‘straftaks’ aangekondigd. Een importheffing van 35 procent op auto’s voor de Amerikaanse markt die niet in de VS zijn gebouwd. Het dreigement wordt door het hoofdkantoor van BMW in München met spanning gevolgd. Vooralsnog houdt BMW vol vertrouwen vast aan zijn eigen strategie, in de hoop dat Trump zich blijft inzetten voor een florerende toekomst van de Amerikaanse economie. En dat is in de ogen van BMW alleen mogelijk met een goede vrijhandel. Zo houdt BMW ook vast aan de bouw van een fabriek in Mexico (San Luis Potosí), waar vanaf 2019 modellen BMW X3 worden gebouwd voor de wereldmarkt.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →