Betonnen kolossen in opmars bij de Noorderbrug

Print
Betonnen kolossen in opmars bij de Noorderbrug

De zestien pijlers voor het nieuwe tracé manifesteren zich al nadrukkelijk. Afbeelding: Johannes Timmermans

Maastricht - Er zit vaart in de facelift van de Noorderbrug in Maastricht. De pijlers rijzen rap uit de grond, binnenkort arriveren de eerste betonnen brugdelen, die per boot worden aangevoerd. Een update.

Het zijn giganten. De grootste exemplaren zijn 120.000 kilo zwaar en even hoog als de toren van het Maastrichtse stadhuis: 47 meter. 
De kant-en-klare liggers voor de Noorderbrug worden straks als overspanningen op de nieuwe pijlers gelegd. De betonnen balken worden bij een gespecialiseerd betonbedrijf in Oosterhout gemaakt en per schip naar Maastricht overgebracht. 

Maar zulke joekels kun je niet probleemloos op een vrachtwagen door de stad rijden. Afgelopen nacht zijn daarom de eerste voorbereidingen getroffen voor de mammoettransporten, die ongeveer drie maanden gaan duren. Met name bepaalde bochten tussen de loskade in de Beatrixhaven en het bouwterrein van de Noorderbrug zorgen voor problemen. Stukken vangrail moeten worden weggehaald, lichtmasten en ander wegmeubilair aangepast. Bomen en struiken worden gesnoeid om voldoende ruimte te krijgen voor de brugdelen. 

In totaal komen 432 liggers per boot naar Maastricht. Afhankelijk van het formaat kunnen maximaal drie stuks op een vrachtwagen. Soms moet het transport een klein stukje spookrijden om een bocht te halen. En omdat de transporten zo zwaar zijn, moet zo veel mogelijk over het midden van de Noorderbrug gereden worden; niet aan de zijkanten waar de brug minder draagkracht heeft. 
De liggers verschillen in breedte en lengte, zodat ze als puzzelstukken op de juiste plek tussen twee pijlers passen. In februari al plaatst Strukton Civiel de eerste liggers. 

De bouw van de zestien nieuwe pijlers schiet op. De bouw van elke brugpilaar is afgestemd op de ondergrond en ligging in het tracé. Zo is pijler dertien een behoorlijk complex bouwwerk, ingesloten tussen de spoorlijn Maastricht-Lanaken en vlak langs de Zuid-Willemsvaart. De vorm van de fundering wordt met ingenieus staalvlechtwerk aangepast op de monumentale vestingwerken. In totaal wordt er bijna zeshonderd meter nieuwe brug gebouwd; alleen de eerste pijler op de westelijke Maasoever blijft staan. Het grootste deel kan op de definitieve plek naast de huidige Noorderbrug worden gebouwd. 

Maar voor het eerste ‘koppelingsstuk’ van 180 meter is geen ruimte omdat het verkeer moet kunnen blijven rijden. Dit stuk wordt alvast naast de Noorderbrug gebouwd, op een tijdelijke fundering. Tijdens de zomervakantie wordt de brug twee weken afgesloten, wordt het stuk ‘oude’ brug gesloopt en wordt dit nieuwe deel via stalen schuifbanen met pijlers en al naar de juiste plek geschoven. Deze innovatieve methode is in Nederland nog nooit vertoond. 

Maar voordat het zover is, moet nog het nodige gebeuren. In maart start de renovatie van het deel van de brug dat behouden blijft. In fases wordt het asfalt verwijderd en wordt het onderliggende beton geïnspecteerd en zo nodig gerepareerd. 

 

Lees het complete artikel in de krant van vandaag.

Al abonnee? klik hier om naar de digitale krant te gaan.

Nog geen abonnee en verder lezen?
Probeer de digitale krant dan 4 weken gratis!

Probeer nu

 

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →