De Limburger geeft digitaal gas

Print
De Limburger geeft digitaal gas

Afbeelding: De Limburger

Ik heb nieuws: De Limburger stapt uit het digitale nieuwsplatform 1Limburg. In plaats daarvan gaan we fors inzetten op de verbetering en de groei van onze eigen nieuwsapp en nieuwswebsite. Voortaan moet u voor Limburgs nieuws dus op DeLimburger.nl zijn.

Sinds ik in mei 2016 hoofdredacteur van De Limburger werd is het mijn missie om van DeLimburger.nl een ‘volwaardige nieuwssite’ te maken. Dat bleek ontzettend lastig, omdat we samen met L1, de regionale publieke omroep, nóg een nieuwswebsite maken: 1Limburg. De samenwerking met L1 beperkte de redactie van De Limburger, omdat de afspraak was dat we al ons Limburgse nieuws wel op 1Limburg.nl maar niet op DeLimburger.nl konden publiceren.

Volwaardige nieuwssite
Persoonlijk had ik er grote moeite mee dat we afgelopen maanden groot eigen nieuws over bijvoorbeeld transportbedrijf Wismans en gouverneur Theo Bovens vooral aan 1Limburg moesten laten. Voor een journalistiek merk dat een ‘volwaardige nieuwssite’ wil maken en zijn digitale toekomst veilig wil stellen was dat niet langer acceptabel.  

Het najagen van onze eigen digitale ambitie betekent dat er per 1 februari een einde komt aan de digitale samenwerking met L1. In 2014 bundelden De Limburger en L1 de krachten. En het moet gezegd: 1Limburg is een geweldig succes. In tweeënhalf jaar tijd is 1Limburg één van de best bekeken regionale nieuwssites van Nederland geworden. Daar zijn we ontzettend trots op.

L1 gaat zelfstandig door met 1Limburg, en De Limburger gaat alles uit de kast trekken om DeLimburger.nl te laten groeien. De winnaar is de nieuwsconsument, want concurrentie zorgt voor een beter aanbod, daar ben ik van overtuigd.

Bomvol nieuws
Maar wat is dat eigenlijk, een ‘volwaardige nieuwssite’? In ieder geval dat DeLimburger.nl bomvol Limburgs nieuws komt te staan. Maar we zijn niet wereldvreemd, dus brengen we ook het belangrijkste nieuws uit de rest van Nederland. En natuurlijk brengen we ook wereldnieuws als dat zich opdringt.

U krijgt op DeLimburger.nl dus een overzicht voorgeschoteld van al het belangrijke en opmerkelijke nieuws uit Limburg, Nederland en de wereld. Dat kan gaan over een ongeval op de A2, een nieuwe tour van André Rieu, de promotie van VVV-Venlo naar de eredivisie, het nieuwe tv-programma van Chantal Janzen, of de opening van een nieuwe bedrijvencampus. Maar op 15 maart praten we u ook bij over de verkiezingen voor de Tweede Kamer, en ergens komend jaar melden we u hoe de bouw vordert van de muur tussen de VS en Mexico (als die er daadwerkelijk komt tenminste).

Zodra er nieuws is leest u er binnen een mum van tijd een artikel over op DeLimburger.nl. Zo bent u op ieder gewenst moment van de dag geïnformeerd.

Middel tegen nepnieuws
Kwaliteitsjournalistiek is een probaat middel om orde te scheppen in de feitenvrije explosie van meningen. Dat geldt zeker voor nieuws op internet. Nu ‘nepnieuws’ en ‘alternatieve feiten’ niet meer te onderscheiden zijn van betrouwbare journalistiek, heeft u een betrouwbare nieuwsbron nodig. Via Facebook wordt meer mist gecreëerd dan dat er nieuws wordt verspreid. Van De Limburger kunt u verwachten dat we feiten checken en onderzoek doen, dat we een onafhankelijke en objectieve nieuwsbron zijn. Dat is de essentie. Ik merk dagelijks dat er bij lezers een grote behoefte bestaat aan betrouwbare informatie. En daarom heeft goede journalistiek toekomst, of u die via de krant tot u neemt of via uw smartphone, dat maakt niet uit.

Digitale journalistiek is overigens niet hetzelfde als krantenjournalistiek. We gaan daarom veel aandacht besteden aan ‘digital storytelling’. Dat wil zeggen dat we onze verhalen op een moderne en toegankelijke manier gaan vertellen. Foto’s en interactieve graphics spelen een belangrijke rol, maar vooral ook video. De Limburger wil het voortouw nemen in de ontwikkeling van video-aanbod, waarmee wij u snel op de hoogte willen houden van de laatste ontwikkelingen in Limburg én de rest van de wereld.

Forse bedragen
Het Belgische uitgeefconcern Mediahuis - uitgever van De Limburger maar ook van NRC en de Belgische kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg - is de drijvende kracht achter de digitale ontwikkeling van zijn kranten. Jaarlijkse worden forse bedragen in innovatie en digitalisering geïnvesteerd. De Limburger – en u als lezer - gaat daar op meeliften.

Het is mijn ondubbelzinnige ambitie om van DeLimburger.nl het beste en de grootste digitale nieuwsplatform van Limburg te maken. Met de journalistieke power van de redactie van De Limburger gaat dat ook zeker lukken. Wij staan te trappelen! Downloadt u onze nieuwsapp vast? Dan kunt u de komende maanden zelf checken of we deze ambitie waarmaken.


Roy op het Veld
Hoofdredacteur

Reageren? roy.ophetveld@delimburger.nl

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →