Duizenden nepartikelen verkocht via bol.com

Print
Duizenden nepartikelen verkocht via bol.com

Afbeelding: AD

Via bol.com zijn zeker duizenden namaakproducten verhandeld. Tegen bedrijven die op bol.com nepartikelen verkochten zijn afgelopen jaar twintig zaken aangespannen.

Het gaat bijvoorbeeld om batterijen en oortjes voor mobieltjes. Oplaadsnoertjes voor iPhones bleken niet van Apple en functioneerden niet. React, een organisatie die wereldwijd namens 235 grote merken jaagt op vervalsingen, heeft twintig zaken lopen tegen via bol.com verkopende partijen. Middels testaankopen staat vast dat het om namaakproducten gaat. React benadrukt dat nepbatterijen gevaarlijk zijn en kunnen ontploffen. 

Verkopers verklaren tegenover AD dat de webgigant weinig doet tegen malafide handelaren. Bol.com erkent dat het voorkomt dat verkopers zich niet aan hun voorwaarden of de wet houden. Hoeveel namaakproducten er precies online zijn verhandeld via bol.com is onzeker, omdat niet te achterhalen bleek hoeveel de betrokken bedrijven hadden ingekocht. 

Rotte appels
,,Voorzichtigheidshalve ga ik uit van duizenden, maar dit kunnen er ook meer zijn'', verklaart Bjørn Grootswagers van React, voorheen Stichting Namaakproducten. Deze organisatie jaagt wereldwijd namens 235 grote merken op vervalsingen en heeft het hoofdkantoor in Amsterdam. Omdat bol.com goed aangeschreven staat, schrikt Grootswagers van de hoeveelheid nepartikelen. ,,Er zitten flink wat rotte appels tussen.''

Verschillende verkopers verklaren tegenover het AD dat de webgigant malafide handelaren amper weert van het online platform. ,,Als je daar als verkoper vragen over stelt, zeggen ze: 'Doe niet zo moeilijk, verkoop gewoon lekker''', zegt een verkoper die via bol.com spullen aan de man brengt, maar anoniem wil blijven. Zijn naam is bekend op de redactie.

React heeft de bedrijven gesommeerd om per direct te stoppen met de handel op straffe van een boete van 450 euro per product. Vijftien bedrijven hebben daar gevolg aan gegeven, tegen vijf bedrijven loopt de zaak nog. ,,Ook nu nog treffen we er met de nodige regelmaat namaakgoederen op aan en alleen daarom is het goed dat we deze site extra in de gaten houden'', aldus Grootswagers.

Huisbranden
Hij wijst op de gevaren van nepproducten. ,,Merkproducten worden eerst uitvoerig getest, terwijl namaakproducten uit allerlei fabriekjes komen die maar wat in elkaar flansen." Hij krijgt bijval van de verkoper. ,,Het gaat om ongecertificeerde accu's en batterijen die huisbranden tot gevolg kunnen hebben.''

De Consumentenbond heeft afgelopen jaar ruim 200 meldingen gehad over bol.com. ,,De meeste klachten gaan over het ontvangen van een ondeugdelijk product. Een klein aantal daarvan gaf aan dat het om een replica gaat'', vertelt Joyce Donat. Consumenten voelen zich 'misleid' door zogenaamd "originele" Apple oplaadkabels. ,,Bol.com doet alsof het originele Apple producten zijn, maar vervolgens krijg je nepproducten thuis gestuurd'', schrijft een klant die een kabel kocht voor zijn iPhone op 'de merkpagina Apple' op bol.com.

Bol.com startte in 1999 met online verkoop. Sinds 2011 is bol.com ook opengesteld voor het aanbod van andere winkeliers. Bol.com erkent dat 'het helaas een enkele keer voorkomt dat een verkoper zich niet ons hun voorwaarden of de wet houdt'. ,,Met 14.000 verkopers en zo'n 15 miljoen artikelen hebben wij ervoor gekozen om niet iedere verkoper dagelijks actief te controleren op het naleven van onze voorwaarden'', geeft woordvoerder Marjolein Verkerk van bol.com toe. ,,Meldingen van klanten proberen we zo goed mogelijk op te volgen, maar de kans bestaat dat niet alles ontdekt wordt.'' 

Productomschrijving
Verkerk benadrukt dat leveranciers kunnen vermelden dat een artikel geschikt is voor bijvoorbeeld Apple apparatuur. ,,Dit wordt dan aangeduid met de opmerking 'voor Apple'. Indien een leverancier in die productomschrijving aangeeft dat het een product betreft van een bepaald merk terwijl dat niet zo is, dan is dat onjuist en moeten zij dit aanpassen.''

In december onthulde deze krant al dat bol.com de mist in ging met de verkoop van vuurwerk. De inspectie voor Leefomgeving en Transport sommeerde de webgigant dat al het vuurwerk direct van de website moest. Volgens bol.com komt het bedrijf wel degelijk in actie als zij van klanten of partners 'serieuze aanwijzingen krijgen voor mogelijk misbruik'. ,,Dan starten wij een onderzoek om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van het overtreden van onze voorwaarden.''

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →