Digitale wegen scheiden

Print
Digitale wegen scheiden

Hoofdredacteur Roy op het Veld licht het besluit van de krant toe voor de camera van L1. Afbeelding: De Limburger

De Limburger stapt uit de online-nieuwssite 1Limburg. De uitgever van onder meer deze krant denkt abonnees en nieuwsvolgers beter te kunnen bedienen met een volwaardige eigen multimedia site. Dat wordt tevens een belangrijk platform om nieuwe abonnees te werven. L1 gaat zelfstandig door met 1Limburg.

Een gewaagd avontuur met een concurrent, omroep L1. Zo werd de gezamenlijke nieuwssite 1Limburg omschreven bij zijn lancering in september 2014. Ruim twee jaar later heeft de joint venture zich ontwikkeld tot een succesformule. 1Limburg behoort met zo’n 200.000 bezoekers per dag tot de top van regionale nieuwsplatforms van Nederland. „Een succes, ja. Zeker qua bereik. In zekere zin ook qua advertenties, maar onvoldoende om daar winst uit te genereren. Wij komen niet uit de kosten”, licht hoofdredacteur Roy op het Veld van De Limburger het besluit toe. 

Anders dan het gesubsidieerde L1, moet de commerciële uitgever zelf de broek ophouden. „Na tweeënhalf jaar van experimenteren, hebben wij het initiatief genomen om eruit te stappen. 1Limburg biedt voor ons te weinig strategische mogelijkheden. We kunnen beter ons eigen merk - site en nieuws-app - doorontwikkelen en vermarkten. Dat past ook veel beter in de éénmerkstrategie die onze huidige eigenaar, het Vlaamse Mediahuis, voorstaat.” Op het Veld moet concluderen dat 1Limburg voor De Limburger een ‘buitenboordmotor’ is gebleken. „Die kunnen we veel beter achter ons éigen schip hangen.” 

De publiekprivate samenwerking 1Limburg had het profiel van een pure nieuwssite. Snel en kort nieuws uit Limburg. Overzichtelijk 
gebracht, ook op de nieuws-app. „De verwachting was dat er voor ons meer commerciële mogelijkheden zouden ontstaan. Maar die zijn er niet gekomen.” De eigen website Delimburger.nl had parallel tot doel om te berichten over nieuws uit Nederland en de wereld, gekoppeld aan en stukje achtergrond uit Limburg. „En dat stond qua berichtgeving wel eens op gespannen voet met de berichtgeving op 1Limburg.” 

Met de vernieuwde eigen website, gaat De Limburger zich richten op kort, snel nieuws uit Limburg, Nederland en de wereld. „Het wordt een aantrekkelijk nieuwsplatform voor iedereen, al krijgt het een beduidend jonger profiel dan dat van de papieren krant. Met daarin ook voldoende aandacht voor populaire items als bekende Limburgers, carnaval, sport, 112-nieuws, politiek en economie.” 

De webredactie van Delimburger.nl krijgt, net als 1Limburg nu, een sterkte van tien redactionele medewerkers. Achter hen staat de volledige power van De Limburger-redactie. „Delimburger.nl trok de laatste tijd 70.000 bezoekers per dag. Eind dit jaar wil ik 1Limburg voorbij zijn.” 

Roy op het Veld wil knalharde primeurs primeurs bewaren voor de ochtend. „In tegenstelling tot nu, zetten we verhalen niet meer integraal op de site. Wel laten we mensen nadrukkelijk kennismaken met wat De Limburger inhoudelijk is en te bieden heeft. Door bijvoorbeeld vier alinea’s uit een groot interview met Max en Jos Verstappen op de site te publiceren, hebben we meer dan 200 proefabonnementen verkocht.” 

Als niet-gesubsidieerd mediabedrijf moet De Limburger nieuwe verdienmodellen ontwikkelen, om minimaal de kosten te dekken. „De website en nieuws-app worden voor ons in de toekomst belangrijke platforms om nieuwe abonnees te werven. Ergens in de zomer zullen we naast alle nieuws dat we gratis blijven aanbieden, ook een betaalmuur introduceren voor de exclusieve journalistiek. Hoe die ‘muur’ vormgegeven wordt, is nog niet helemaal duidelijk. Wij zouden bestaande abonnees wellicht ’s avonds een voorsprong kunnen geven, door een aantal stukken uit de krant van de volgende ochtend te presenteren. Daarnaast, zo kan ik me voorstellen, zou een aantal primeurs achter zo’n betaalmuur kunnen komen.” 

Het is de bedoeling dat de website Delimburger.nl meer berichten gaat brengen. De aanpak is multimediaal. Het digitale aanbod wordt verrijkt. Met video’s, aanklikbare graphics, animaties, polls en fotoalbums. Ook kan interessant archiefmateriaal toegankelijk gemaakt worden. 
,,We hebben een contract met ANP Video, maar zullen ook onze eigen fotografen in de toekomst filmpjes laten maken. Daarnaast zetten we onze eigen camera-journalisten (camjo’s) in om nieuws in beelden te presenteren. Op deze manier kunnen we straks niet alleen een completere nieuwssite brengen”, zegt Roy op het Veld, ,,maar door de werving van nieuwe proefabonnees ook onze papieren toekomst beter waarborgen.” 


Lees ook: Blog hoofdredacteur Roy op het Veld

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →