'Google passeert Apple als waardevolste merk'

Print
'Google passeert Apple als waardevolste merk'

Afbeelding: ANP

Google heeft Apple van de troon gestoten als meest waardevolle merk ter wereld, althans volgens een woensdag gepubliceerde ranglijst van het Britse merkwaarderingsbureau Brand Finance. Waar Apple moeite heeft met het handhaven van zijn technologische voorsprong ten opzichte van concurrerende smartphonemakers, kent Google als zoekmachine nagenoeg geen serieuze rivalen meer.

De merkwaarde van Google, dat een belangrijk deel van zijn inkomsten haalt uit reclame bij het zoeken op internet, is in 2016 met bijna een kwart gestegen tot een kleine 110 miljard dollar. Die van Apple daalde van bijna 146 miljard naar dik 107 miljard dollar.

Apple eindigde de voorgaande vijf jaar nog als waardevolste merk. Google bekleedde die positie voor het laatst in 2011. Het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf op de lijst van Brand Finance is dit jaar wederom Shell, gevolgd door ING, Philips, Rabobank en Heineken.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →