De trein die nooit te vroeg mag komen

Bij iedere tussenstop stappen er nieuwe carnavalsvierders in en is er even tijd voor een sigaretje. © Archief Stadscomité Venlo

In Limburg rijdt dit jaar voor de 22ste keer de Zoepkoelexpress. Zo’n 1250 carnavalsvierders trekken vanuit het zuiden via de meest onlogische route naar Venlo. Met altijd één verdwaalde reiziger.

Harry Lücker

In de nachtelijke uren voorafgaand aan de Boètezitting in Venlo wordt in Limburg een twaalf wagons tellende dubbeldekstrein samengesteld, die het vervoersmiddel vormt voor maximaal 1500 carnavalsvierders, ook wel liefkozend de Zoepkoelexpress genoemd. Het Stadscomité Venlo dat de trein laat rijden spreekt liever van de Brand Beer Venlo Express.

RecordpogingDie Zoepkoelexpress werd geboren uit een ludieke recordpoging van de groep Ummer d’r Neaver die in 1996 op zoveel als mogelijk Limburgse stations wilde stoppen om daar één minuut te spelen. De recordpoging werd afgesloten op de Venlose Boètezitting en slaagde dankzij medewerking van de Heerlense conducteur Ad Bertholet. Het jaar daarop liet hij opnieuw een speciale trein vanuit het zuiden naar Venlo rijden, nu louter voor carnavalsvierders die naar de Zoepkoel wilden. De trein werd een begrip en na elf keer uitgereden te zijn, nam het Stadscomité Venlo de organisatie over. Met als drijvende kracht Leon Ketelings die in het dagelijks leven operationeel manager bij de NS is. „De trein is tegenwoordig zo groot dat we van Weert via Eindhoven naar Venlo moeten rijden. De Maaslijn tussen Roermond en Venlo is simpelweg niet berekend op zo’n grote treinen”, zegt Ketelings. „Het blijft daarbij altijd puzzelen om een trein van deze grootte buiten de dienstregeling aan te laten komen op een klein station als dat van Venlo waar sowieso al veel treinbewegingen zijn.”

FeestDe Zoepkoelexpress is meer dan een vervoersmiddel, het is voor velen al het begin van het feest dat Boètezitting heet. Roy Dambacher is al elf jaar ‘conducteur’ op de express. „Vaste opstapplaats is Roermond. Het grappige is dat wanneer je ’s ochtends op het perron staat, het eigenlijk helemaal niet leuk is. Het is koud en veel mensen zijn nog duf van de vrijdagavond. Maar op het moment dat de trein arriveert en de deuren opengaan wordt het plots feest. Het leuke is dat ieder jaar in de Zoepkoelexpress altijd wel een zakenman zit die zich in de trein heeft vergist.” Waar een trein in Nederland nog weleens te laat wil komen, is de Zoepkoelexpress altijd op tijd. „Vorig jaar zelfs tien minuten te vroeg”, zegt Ketelings. „Te laat komen is geen optie, want dan zijn er 1250 mensen minder op het plein als de Boetezitting begint. Te vroeg mag ook niet want dan is er geen ontvangstcomité met de prins van Venlo. De opdracht voor dit jaar aan de machinist die van nature lekker doorrijdt: doe het vooral rustig aan.”

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal