'DENK gebruikt nepaccounts op social media'

Print
'DENK gebruikt nepaccounts op social media'

Afbeelding: AD

De partij DENK gebruikt nepaccounts op social media om de publieke opinie over bepaalde onderwerpen te beïnvloeden. Dat meldt NRC. De krant sprak met oud-medewerkers en bekeek vertrouwelijke documenten, e-mails en WhatsAppgroepen van Denk.

DENK concludeerde begin 2016 dat de partij werd gezien als ,,boze Turken die alleen maar voor moslims opkomen''. Het gebrek aan ,,vrouwelijke en Nederlandse volgers'' op sociale media werd gezien als zwak punt. Daarom zou de partij op Facebook en Twitter minimaal twintig nepaccounts aan hebben gemaakt, die tegenstanders van DENK aanvallen. 

Deze zogenaamde 'trollen' hebben volgens het NRC nauwelijks volgers en reageren vrijwel uitsluitend op berichten van Denk en haar jongerenbeweging Oppositie. Hun profielfoto’s zijn meestal van internet geplukt. 'Adriaan Wijenberg' bijvoorbeeld gebruikt een foto van de Belgische theatermaker Lucas de Man. 'Norbert Groenendijk' gebruikt de foto van een student pedagogiek. Ook een Azerbeidzjaanse student en een Indiase acteur veranderen in DENK-aanhangers.

De trollen plaatsen 1636 berichten en 2171 likes. De campagne is mogelijk het werk van Enes Yigit, de voorzitter van de jongerenbeweging van DENK.

DENK wil tegen NRC niet reageren. De partij publiceerde eerder deze week wel een videoboodschap, waarin Tunahan Kuzu zei dat NRC-journalisten ,,aan het graven en aan het wroeten zijn om iets te vinden over DENK. En binnenkort zullen ze vast en zeker opnieuw met een kulverhaal komen."

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →