RECENSIE | Sprankelend aperitief voor vastelaovend

Stadsprins Ties I en ‘jonkheedsprins’ Jim I van de Heerlense Winkbülle mochten héél even de philharmonie zuidnederland dirigeren.© Luc Lodder

Het klonk zó overtuigend dat je het bijna zou gaan geloven....

Guus Urlings

Dat het thema van de oude, om niet te zeggen antieke Mestreechse carnavalskraker Diech kins miech tralalalala ooit gecomponeerd is door Mozart, dat Wiel Knipa zijn succesnummer D’r Lange Jan uit de klassieke muziekbibliotheek heeft geplukt, en dat ook de auteurs van Gelaen waggelt, Kirchröädsjer Maedsjer en As de sterre dao baove Straole schatplichtig zijn aan de grote klassieke componisten als Haydn en Vivaldi, van die dingen. Onwaarschijnlijk? Prof. dr. Engelbert Bierbach - glansrol van de Heerlense humorist Rudi Videc - wist het verhaal tijdens het vastelaovendconcert zó overtuigend te brengen, en de philharmonie zuidnederland kopte zijn muzikale voorzetjes zó vlekkeloos in, dat je bijna zou gaan wensen dat het allemaal echt zo in elkaar zit. De muziekgeschiedenis zou er nog leuker van worden.

Klassiek jasje De colleges van musicoloog Bierbach - „Een musicoloog is voor de muziek wat een gynaecoloog is voor de liefde...” - kwalificeren als de krenten in de pap van de jaargang 2017 van de vastelaovendconcerten van de philharmonie zuidnederland, zou de rest van het programma tekortdoen. Dirigent Raymond Spons, sinds vorig jaar verantwoordelijk voor de programmatische invulling van het concert, beloofde vooraf dat het vooral op het Duitstalige Europa gerichte programma weliswaar volop vastelaovend zou bevatten - natuurlijk... - maar altijd in een klassiek jasje. Omdat de philharmonie daar nou eenmaal het beste in is. Geen grootspraak, zoals onder meer bleek uit een sprankelende uitvoering van de ouverture uit Mozarts opera Die Zauberflöte.

Flexibiliteit Anderzijds: de muzikanten van de philharmonie voelden zich ook hoorbaar op hun gemak met de Weense walsen en polka’s van Stolz, Kálmán - Gräfin Maritza - en Lehar - Gold und Silber Walzer - en draaiden hun hand evenmin om voor de begeleiding van klassiekers als Lili Marleen of Oh Donna Clara en carnavalskrakers uit de ‘Keulse school’ als Heidewitzka Herr Kapitän en Wer soll das bezahlen? Een demonstratie van muzikale flexibiliteit die wellicht door de hardcore liefhebbers van het klassieke repertoire met een schouderophalen afgedaan wordt, maar door het publiek bij het vastelaovendconcert met een minutenlange staande ovatie beloond werd. Wat mooi aansluit bij wat Raymond Spons met deze concerten óók hoopte te bereiken: het publiek kennis laten maken met de veelzijdigheid van de klassieke muziek in het algemeen en zijn orkest in het bijzonder. Missie geslaagd...

Variatie Dat het concert geen moment verveelde, was ook aan de rustige, stijlvolle regie van Servé Hermans (Toneelgroep Maastricht) te danken. En aan de variatie in het programma, waaraan Sef Thissen, Suzan Seegers en Geralt van Gemert met hun zangtalent een prima bijdrage leverden. Speciale vermelding verdient de fenomenale dansgroep van de Waggelerre uit het Belgische ’s-Gravenvoeren, een wereldtopper van de gardedans. Wie nog niet honderd procent in de stemming was voor carnaval, kreeg tijdens het vastelaovendconcert een bruisend, prikkelend aperitief voorgeschoteld dat deed verlangen naar meer, naar véél meer... .

Gehoord: Vastelaovendconcert Door: philharmonie zuidnederlandWaar: Parkstad Theater HeerlenOok nog in: Maastricht (21-2), Venlo (22-2), Geleen (23-2), Roermond (24-2), Sittard (25-2).

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal