Deze King Kong is rock-’n-roll

Brie Larson en Tom Hiddle­ston op het onherbergzame Skull Island.

Brie Larson en Tom Hiddle­ston op het onherbergzame Skull Island. © DL

Reuzenaap King Kong is terug in de bioscoop. Regisseur Jordan Vogts-Roberts wilde in elk geval niet de oude films herkauwen. „Deze King Kong moest rock ‘n roll uitstralen.”

Ab Zagt

De keuze om Kong: Skull Island zich in de jaren 70 af te laten spelen was volgens regisseur Jordan Vogts-Roberts (33) essentieel om het al talloze ­keren verfilmde avonturenepos over de reuzenaap nieuwe impulsen te geven. „Ik had geen zin om het overbekende verhaal nog een keer dunnetjes over te doen”, zegt de hipsterachtige filmmaker, wiens imposante donkere baard tot ver over zijn borst reikt.

De regisseur zou zo kunnen doorgaan als een lid van de Amerikaanse rockband ZZ Top. Muziek uit de jaren 70 - van onder anderen Black Sabbath en David Bowie - is in een aantal scènes van Kong: Skull Island een bepalende factor. „Ik vond deze muziek belangrijk om het tijdsbeeld aan te geven. Het is ook een ode aan Apocalypse Now, de film van Francis Ford Coppola, waar ik schaamteloos naar verwijs. Dit is de rock-’n- roll-versie van King Kong.”De nieuwe film over de reuzenaap begint vlak na de Vietnamoorlog. Een bont gezelschap - Amerikaanse soldaten, een fotografe, wetenschappers en avonturiers - landt op een onontdekt eiland dat pas onlangs op de radar is verschenen.

OnrustJordan Vogts-Roberts: „Voor mij zijn de jaren 70, die ik niet bewust heb meegemaakt, een heel interessante periode. Het is een tijd die veel raakvlakken heeft met wat er nu aan de hand is in Amerika. Die politieke onrust van toen schemert ook door in de film. Er was chaos en er waren aan de lopende band gewelddadige demonstraties. Zeker wat betreft de afloop van de oorlog in Vietnam.” Het belangrijkste is toch King Kong zelf. „Ik wilde hem opvoeren als een soort God in zijn eigen paradijs dat hij beschermt tegen prehistorische monsters en menselijke indringers. Kong is een tragische figuur. Zijn familie is uitgemoord. Hij beseft dat hij de laatste van zijn soort is.”

Voor de makers van Kong: Skull Island was het één van de uitdagingen om hun monster ook wat uiterlijk betreft aan te passen. „We wilden zijn grootte zo veel mogelijk benadrukken. Hij loopt bij ons rechtop. Niet op handen en voeten zoals bij de vorige Kongfilm van Peter Jackson uit 2005 het geval is. Onze aap lijkt meer op de eerste King Kong uit de jaren 30 die in zwart-wit werd gefilmd. We hebben wel zijn vacht aangepast. Er zitten heel wat bruine haartjes in verwerkt.”Een andere belangrijke verandering betreft de vrouwelijke hoofdrol. Oscarwinnares Brie Larson speelt een oorlogsfotografe die de gevaarlijke expeditie meemaakt, maar ook haar mannetje staat. „Zij is veel kordater dan haar voorgangers. Romantiek is in onze film bijna niet aanwezig. Ze belandt wel in de enorme hand van Kong, maar er is meer sprake van respect dan liefde tussen deze twee.”

OnervarenHet blijft opmerkelijk dat een betrekkelijk onervaren regisseur als Jordan Vogts-Roberts de kans kreeg om zo’n grote productie - geschat budget 190 miljoen dollar - te maken. Hij maakte eerder vooral bescheiden speelfilms (het jongerendrama The Kings of Summer) en televisieseries. Enthousiasme„Eerlijk gezegd was ik ook stomverbaasd toen ik deze opdracht kreeg. Bij mijn presentatie voor de producenten heb ik vooral benadrukt dat ik een film wilde maken die ikzelf en mijn vrienden graag zouden willen zien. Misschien gaf dat enthousiasme de doorslag.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee