Max lijkt veroordeeld tot bijrol

© AD/Getty Images

Euforie regeert. Veel Formule 1-fans denken dat Max Verstappen dit jaar om de wereldtitel gaat strijden. Vooralsnog wijst echter niets in die richting. Zelfs een podiumplaats is geen vanzelfsprekendheid.

Ivo op den Camp

Hiërarchie in de Formule 1 laat zich makkelijk meten. Hoe meer microfoons onder de neus, hoe hoger de rijder in de pikorde staat. Als dat tevens een graadmeter is voor de titelkansen hoeft Max Verstappen zich geen zorgen te maken.

HotAls een zwerm bijen klitten de Formule 1-verslaggevers rond de Limburger als die op het einde van een testdag vijf minuten uittrekt om zijn indruk weer te geven. Max Verstappen is hot; hij heeft in de pas twee jaar dat hij deel uitmaakt van de koningsklasse met zijn even gewaagde als geniale stuurmankunst een onuitwisbare indruk achtergelaten. Maar of dat genoeg is om in 2017 al voor de wereldtitel te strijden? Het lijkt er niet op.

MeedogenloosOver één aspect bestaat geen twijfel in de Formule 1; niet onder teambazen, niet onder analisten, niet onder concurrenten en al helemaal niet onder fans: dat Max Verstappen de capaciteiten heeft om al dit jaar wereldkampioen te worden. Hij is getalenteerd, intelligent, leergierig, strijdlustig, meedogenloos, onbevangen en bovenal gezegend met een natuurlijke aanleg die ver boven de meeste van zijn collega’s uitsteekt. Verstappen beschikt over een gave die slechts de iconen van de Formule 1 was voorbehouden: beter zijn dan de auto die je bestuurt. Het ultieme bewijs daarvoor leverde de Red Bull Racing-coureur in Brazilië, waar hij op een natte baan de concurrenten tot figuranten degradeerde en zijn teamgenoot als een beginneling aan de kant zette.

MercedesAlle lofzang ten spijt zijn er genoeg redenen aan te wijzen waarom Max Verstappen dit jaar (nog) géén rol van betekenis zal spelen. In de eerste plaats is dat Mercedes, zowel het team als de motor. De laatste drie jaar, sinds de invoering van de hybride motoren in de Formule 1, won het Duitse team 51 van de 59 races. Mercedes heeft ontegenzeggelijk de krachtigste en meest betrouwbare krachtbron. Ferrari is qua vermogen in de buurt, maar het schort bij de Italianen nog aan betrouwbaarheid. Renault, het pakket waar Red Bull het mee moet doen maakt terrein goed, maar (nog) niet voldoende om het Mercedes lastig te maken.

Lees het complete artikel in de krant van vandaag.

Al abonnee? klik hier om naar de digitale krant te gaan.

Nog geen abonnee en verder lezen?Probeer de digitale krant dan 4 weken gratis!

Probeer nu

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee