Fietsdelen van start bij station in Maastricht

© iStock

Vervoerder Arriva gaat in Maastricht experimenteren met zestig deelfietsen. Als de proef slaagt, wordt het project snel groter.

Paul Bots

Vervoerder Arriva zet op zes plekken in Maastricht in totaal zestig deelfietsen neer. Reizigers kunnen tegen betaling de fiets gebruiken en na gebruik in een van de stallingen achterlaten. Maandag 3 april gaat de proef officieel van start. Behalve bij Mosae Forum zijn ook stallingen bij de Maastrichtse stations, op het Vrijthof en op de Boschstraat.

Landelijke proefInmiddels is de eerste proefopstelling van zo’n stalling met vijf fietsen geplaatst bij winkel- en kantoorcomplex Mosae Forum. Het project geldt als een landelijke proef voor de vervoerder. Als de proef slaagt, is het de bedoeling dat het aantal stallingen in Maastricht k in twee jaar tijd wordt uitgebreid tot 25 en het aantal fietsen tot 250.

Ook wil Arriva het project dan elders in het land, en mogelijk ook elders in Limburg, invoeren. Waar, dat wil het bedrijf nog niet zeggen. Gebruikers van de deelfiets kunnen een abonnement nemen, maar ze kunnen via een gratis app op de mobiele telefoon ook los een fiets huren. Ze krijgen dan een code waarmee de fiets van het slot gaat. Via gps wordt de fiets in de gaten gehouden. Kosten worden rechtstreeks van de bank afgeschreven.

VariabelHet project lijkt een beetje op de succesvolle ov-fiets van de NS. De prijs is echter variabel. Wie de fiets lang wil gebruiken, is goedkoper uit bij de NS. Zo kost bij de NS een ov-fiets 3,85 euro per dag, hoe lang je die ook gebruikt.

De Arriva-deelfiets gaat 1 tot 1,50 euro per half uur kosten met een maximum van een tientje per dag. Daar staat tegenover dat de ovfiets van de NS op het startpunt ingeleverd moet worden, anders betaal je een tientje boete. De deelfiets van Arriva mag bij alle zes de, en in de toekomst dus mogelijk vijfentwintig, Maastrichtse stallingen ingeleverd worden.

35.000 fietsenHet plan met de deelfietsen is volgens Arriva al bij de aanbesteding van het Limburgse openbaar vervoer als extraatje aangeboden. Het Duitse bedrijf Nextbike gaat de fietsen, de betaalapparatuur en de stallingen leveren.

Het bedrijf heeft momenteel al 35.000 fietsen in 23 landen rijden. Zo is Nextbike actief in Dubai, Belfast, Budapest en Warschau. In Nederland heeft Nextbike nu alleen bij het station van Rotterdam een demostalling staan met welgeteld één fiets. Arriva wil voor de start in maart al afspraken maken met lokale bedrijven die een abonnement willen op de deelfiets.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee