'Steeds meer mensen zeggen tv-abonnement op'

Print
'Steeds meer mensen zeggen tv-abonnement op'

Afbeelding: Foto: iStock

Nederlanders zeggen steeds vaker hun tv-abonnement op of besluiten geen tv meer te nemen. Er valt daarom de komende jaren ook weinig omzetgroei te verwachten in de televisiemarkt. Dat voorspelt onderzoeksbureau Telecompaper.

Het aantal televisieaansluitingen is in 2016 voor het tweede jaar op rij gedaald, met 0,8 procent naar 7,4 miljoen stuks. Door de groeiende populariteit van onlinevideo houdt die dalende trend komende jaren waarschijnlijk nog wel even aan.

Mede dankzij prijsverhogingen bij KPN en Ziggo was er afgelopen jaar wel sprake van omzetgroei. De opbrengsten uit televisiediensten gingen met 4,3 procent vooruit naar 1,79 miljard euro. Volgens Telecompaper zal de markt tot 2019 waarschijnlijk nog beperkte groei laten zien. Voor de periode daarna wordt rekening gehouden met omzetkrimp, waardoor de opbrengsten in 2021 weer teruggezakt zullen zijn naar het huidige niveau.