‘Groen is geen luxe, maar een kwestie van overleven’

Print
‘Groen is geen luxe, maar een kwestie van overleven’

Afbeelding: Peter Schols

Terium, een naam die niet zou misstaan als nieuw element in het periodiek systeem. In werkelijkheid vlecht Peter Terium een duurzaam ‘groene’ elektriciteitsdraad door een met bruine en zwarte littekens getekend energielandschap. De topman van de Duitse energiereus innogy, moeder van Essent, is een ‘Wende-Macher’. „Groen is geen luxe meer, maar een kwestie van overleven”, zegt het ‘menneke oet d’Indj’, dialect voor Nederweert-Eind.

Als topman van een bedrijf met ruim 40.000 werknemers leidt hij een druk bestaan. "Je leeft eigenlijk in een mallemolen van dingen die voortdurend gebeuren. Maar het is een prachtige baan. Je treft zoveel interessante mensen, waar je normaal niet mee in contact zou komen.”

Energiewende
De 54-jarige Peter Terium heeft misschien wel de moeilijkste managementjob van de Republik. Hij moet  kleur geven aan de Energiewende. En dat lukt hem vrij aardig.  Zakelijk gezien komt er wat meer rust in de innogy-tent. Sinds de afsplitsing en beursgang staan zowel innogy als RWE op een stabiele koers. "De Wende is echter nog niet voltooid. De verduurzamingspolitiek wil naar 85 tot 90 procent hernieuwbare energie. Wij zijn nu pas bij 35 procent. Er is  nog een hele weg te gaan.”

Meer zorgen maakt hij zich over de toekomst van Europa. "Zie alle voordelen die we de afgelopen tientallen jaren van Europa hebben gehad. Om die zomaar weer weg te gooien is dom, zelfs gevaarlijk. Jammer vind ik het dat de jongere generatie zich rondom de Brexit niet heeft uitgesproken over hun toekomst. Een enkeling slechts die naar de stembus is geweest.”

Meer bewustwording
Hoewel het opkomend populisme en nationalisme geen directe invloed op ondernemingen hebben, vindt Terium dat zijn verantwoordelijkheid als baas van een groot internationaal concern niet ophoudt bij de voordeur van het bedrijf. Hij wil meer bewustwording kweken, om te beginnen onder het eigen personeel. "Wat ik nu de jongeren verwijt, zou men mij later misschien ook kunnen verwijten.”

Met een aantal ceo’s in Duitsland heeft hij een initiatief opgezet. Bussiness for Europe. "Wij willen vooral onze eigen medewerkers sensibiliseren. ‘Het zijn jouw buren in Engeland die in de BMW-fabrieken werken en die nu weggooien wat in tientallen jaren is opgebouwd’. Ik zal geen stemadvies geven, maar wel intern de discussie voeren. Ik wil me als kind van Europa sterk maken voor Europa.”

Wilders
"Mijn ambitie is een wereld, die je kunt achterlaten voor je kinderen. Niet alleen wat betreft milieu, natuur, maar ook als het gaat om de manier waarop we met elkaar omgaan. Wilders, Trump, Le Pen, Erdogan. Ik zou niet in een situatie terecht willen komen waarin mijn kinderen mij vragen: en wat heb jij eraan gedaan? Je was er toen zelf bij!” 

Lees het complete interview met Peter Terium zaterdag in het Horizon-katern van De Limburger