Arriva gestraft voor uitval treinritten in Limburg

© Laurens Eggen

Limburg weigert uitgevallen treinritten van Arriva op de Maaslijn te betalen. Tweedehands materieel van de nieuwe vervoerder is storingsgevoelig. De oplossing die Arriva biedt stelt teleur, vindt gedeputeerde Hubert Mackus.

Paul Bots

De provincie gaat vervoerder Arriva financieel korten. Aanleiding zijn de vele uitgevallen treinritten op de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen, zegt gedeputeerde Hubert Mackus. Woensdag spraken Arriva en de provincie over de aanhoudende problemen op die lijn. Mackus zegt dat hij ‘verschrikkelijk baalt’ van de karige oplossingen die Arriva biedt.

TweedehandsArriva nam op 11 december vorig jaar het Limburgse openbaar vervoer, inclusief treinmaterieel, over van Veolia. Vanwege de drukte op de Maaslijn zet het bedrijf enkele extra tweedehands treinen in. Die blijken storingsgevoelig. Dat heeft ook gevolgen voor de rest van de dienstregeling op de Maaslijn. De lijn heeft een enkel spoor waardoor treinen op elkaar moeten wachten.

Het bedrijf erkent de problemen en zegt het ‘erg vervelend’ te vinden voor de reizigers. De extra treinen vertonen meer gebreken dan verwacht. Het waren echter de enige diesels die beschikbaar waren en aan de Nederlandse eisen voldoen, heet het in een reactie.

VraagtekensVolgens de telling van Arriva viel in februari 1,9 procent van de ritten op de Maaslijn uit. Dat mag volgens het contract maar 0,2 procent zijn. Arriva ziet een verbetering in maart, maar de provincie zet vraagtekens bij de tellingen. Limburg gaat nu zelf bijhouden hoeveel treinen uitvallen. "We pikken dit niet. Voor uitgevallen treinen betalen we niet. We hebben Arriva gewaarschuwd dat we, als het zo extreem blijft, ook nog een boete opleggen”, aldus Mackus, die niets wil zeggen over de hoogte van de korting.

Volgens de gedeputeerde doen de problemen op de Maaslijn afbreuk aan de rest van het Arriva-vervoer. "Op andere plekken loopt het wel goed of biedt Arriva een snelle oplossing.” Arriva wil extra materieel inzetten op de Maaslijn. Dat kan pas na de zomer omdat het materieel eerst gekeurd moet worden. Mackus vindt dat veel te laat.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee