Heerlen populair bij horeca-ondernemers: golf aan nieuwe eetzaken

© iStock

Heerlen is in trek bij startende horeca-ondernemers. Zij beginnen hun zaak veelal in leegstaande winkelpanden.

Siebrand Vos

Van de circa honderd ondernemers die sinds 2013 een leegstaand (winkel)pand in de Heerlense binnenstad betrokken, is bijna een derde een restaurant of andersoortige eetzaak begonnen.

StreetwiseDe groei van restaurants, avontuurlijke koffiebars en andersoortige eetzaken ten koste van winkels, is een mondiale stedelijke trend. De leegstand in Heerlen biedt kansen om op aantrekkelijke locaties te beginnen. Daarbij worden starters in de aanloop niet zelden intensief begeleid door bureau Streetwise.

FaillissementenDat heeft er mede toe geleid dat het aantal faillissementen onder starters ver onder het landelijk gemiddelde ligt. Ondernemers spelen ook in op de grootschalige face-lift en nieuwe allure die de binnenstad volgens het Bidbook Urban Heerlen de komende jaren wacht.

MillennialsPaul van Oers, docent aan de Hotel Management School en trendwatcher in eetgedrag, denkt dat de stad op de goede weg is. Zeker omdat in Heerlen ook bijzondere zaakjes de kop op steken die de toekomst zouden hebben. ‘’De markt voor traditionele horecazaken krimpt. Millennials, mensen tot 35 jaar, zetten de trend. Het ‘nieuwe denken’ draait om gewone prijzen, gemak, kleine gerechtjes, bijzondere recepturen, lifestyle. Omdat oudere generaties zich graag spiegelen aan die jongeren, ontstaat gaandeweg een veel grotere markt.’’

Zie voor achtergronden De Limburger van donderdag.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee