Heerlen populair bij horeca-ondernemers: golf aan nieuwe eetzaken

Print
Heerlen populair bij horeca-ondernemers: golf aan nieuwe eetzaken

Afbeelding: iStock

Heerlen is in trek bij startende horeca-ondernemers. Zij beginnen hun zaak veelal in leegstaande winkelpanden.

Van de circa honderd ondernemers  die sinds 2013 een leegstaand (winkel)pand in de Heerlense binnenstad betrokken, is bijna een derde een restaurant of andersoortige eetzaak begonnen. 

Streetwise
De groei van restaurants, avontuurlijke koffiebars en andersoortige eetzaken ten koste van winkels, is een mondiale stedelijke trend. De leegstand in Heerlen biedt kansen om op aantrekkelijke locaties te beginnen. Daarbij worden starters in de aanloop niet zelden intensief begeleid door bureau Streetwise. 

Faillissementen
Dat heeft er mede toe geleid dat het aantal faillissementen onder starters ver onder het landelijk gemiddelde ligt. Ondernemers spelen ook in op de grootschalige face-lift en nieuwe allure die de binnenstad volgens het Bidbook Urban Heerlen de komende jaren wacht.

Millennials
Paul van Oers, docent aan de Hotel Management School en trendwatcher in eetgedrag, denkt dat de stad op de goede weg is. Zeker omdat in Heerlen ook bijzondere zaakjes de kop op steken die de toekomst zouden hebben. ‘’De markt voor traditionele horecazaken krimpt. Millennials, mensen tot 35 jaar, zetten de trend. Het ‘nieuwe denken’ draait om gewone prijzen, gemak, kleine gerechtjes, bijzondere recepturen, lifestyle. Omdat oudere generaties zich graag spiegelen aan die jongeren, ontstaat gaandeweg een veel grotere markt.’’

Zie voor achtergronden De Limburger van donderdag.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →