Alternatief voor Cito-toets wint terrein op Limburgse scholen

Print
Alternatief voor Cito-toets wint terrein op Limburgse scholen

Een kind op een basisschool in Heerlen maakt de Cito-toets. Afbeelding: De Limburger/Ermindo Armino

Voor veel Limburgse basisscholen is de centrale eindtoets niet meer heilig. Dit jaar kiezen twee keer zoveel scholen voor een van de twee alternatieven.

Van de 364 Limburgse basisscholen kiezen er dit jaar 138 niet voor de bekende Cito-toets voor de kinderen in groep acht, maar voor een alternatieve eindtoets. Vorig jaar waren dat er nog 61.  

IEP-toets
Sinds 2014 mogen basisscholen zelf bepalen welke eindtoets ze houden: de centrale van Cito, of de twee alternatieven IEP en Route8. Landelijk gezien zijn de meeste scholen sindsdien overgestapt op de IEP-toets. In totaal maken nu 45.000 leerlingen van 1750 scholen deze eindtoets. In Limburg zijn dat dit jaar 55 scholen (in 2016 waren het er 11). "Eén op de vier leerlingen maakt landelijk de IEP en dat is een fors aantal", zegt woordvoerster Irene Fokkens van bureau ICE, dat de IEP-toets heeft ontwikkeld. "We zien wel dat het aantal in Limburg wat lager ligt dan in de rest van het land. In de meeste provincies zien we aantallen van tweehonderd scholen."

Vrij in de keuze
De ene scholenkoepel kiest voor een gezamenlijke eindtoets, de andere laat de afzonderlijke basisscholen vrij in de keuze. Bij Stichting Innovo, een koepel van ruim vijftig scholen in Zuid- en Midden-Limburg, gebeurt het laatste, vertelt woordvoerster Helène Bessems. 

Route8
Zo kiest basisschool Eikenderveld in Heerlen voor de Route8-toets. "De directeur heeft hiervoor gekozen omdat deze toets adaptief is, dat wil zeggen dat de toets zich aanpast aan het kind. De toets wordt digitaal gemaakt. Als een vraag goed wordt beantwoord, komt de volgende vraag automatisch op een hoger niveau." Daarbij vergt de Route8- toets nog minder tijdsinvestering, omdat de toets in een ochtend kan worden afgerond. Ook kan de toets opgedeeld worden over verschillende momenten. 

Niet meer doorslaggevend
Sinds de hervorming van de eindtoets in 2014 is overigens ook bepaald dat deze niet meer doorslaggevend is voor het schooladvies van een leerling. In dit advies wegen bijvoorbeeld ook sociale vaardigheden mee. Alleen als een kind de toets beduidend beter maakt dan het gegeven schooladvies, kan dit worden heroverwogen.