Nederland onderzoekt superflitspaal: 'nachtmerrie voor hardrijder'

Print
Nederland onderzoekt superflitspaal: 'nachtmerrie voor hardrijder'

Afbeelding: AD/SecuRoad

Het Openbaar Ministerie onderzoekt of 'superflitspalen' ingezet kunnen worden om verkeersovertredingen beter aan te pakken. In Duitsland en België wordt al gebruik gemaakt van slimme technieken waarbij bijvoorbeeld zes rijstroken tegelijkertijd kunnen worden gecontroleerd.

Door gebruik van infrarood licht, ziet de automobilist bovendien niet dat hij of zij geflitst is en blijft de camera onopgemerkt. Dit type toestel, de NK7, kan overal in worden verborgen, bijvoorbeeld een vuilniswagen of bouwcontainer. De mobiele flitspaal kan onbemand worden gebruikt.

Interesse
Het OM heeft interesse in deze nieuwe manieren van handhaven, meldt woordvoerder Mariël van Dam. Zeker om de 'hufterige verkeersovertredingen' aan te pakken. "Er zijn steeds meer mogelijkheden op het gebied van slimme technologie. Als we dit soort flitspalen kunnen inzetten, scheelt dat politieagenten die zich dan kunnen bezighouden met andere verkeershandhaving", zegt ze.

De NK7 is woensdag in België in gebruik genomen. Volgens een woordvoerder van het bedrijf hierachter, SecuRoad, zijn er ook plannen in andere West-Europese landen om hiermee aan de slag te gaan. De moderne flitspaal is 'een nachtmerrie voor de hardrijder', aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Gekloond
De flitspaal heeft een bereik van zes rijstroken. Daarmee kunnen bijvoorbeeld in één keer alle auto's die over de A2 van Utrecht naar Amsterdam rijden, gecontroleerd worden. "Er is genoeg aan één foto, omdat die kan worden gekloond en de informatie per voertuig beschikbaar blijft", aldus de woordvoerder.

Het prijskaartje van zo'n superflitspaal? Zo'n 50.000 euro. 

Rode kruizen
Nederland heeft zijn oog volgens het OM nog niet laten vallen op één bepaalde camera. "Er zijn meerdere fabrikanten die dit soort flitspalen aanbieden. Zo zijn er ook palen die opmerken of iemand achter het stuur aan het bellen is of dat er rode kruizen worden genegeerd."

Op het moment onderzoekt het OM nog welk type flitspaal het beste past bij de doelen van Nederland wat betreft handhaving. Op basis van dit onderzoek zal er uitsluitsel komen over wat voor superflitspaal er zal gaan komen.