Toch geen treinstations in Grubbenvorst, Baexem en Haelen

Print
Toch geen treinstations in Grubbenvorst, Baexem en Haelen

Afbeelding: iStock

De plannen voor de bouw van stations in Grubbenvorst, Baexem en Haelen zijn van de baan.

Dat schrijft gedeputeerde Hubert Mackus aan Provinciale Staten.

Hoge kosten
De terugkeer van stations in Baexem en Haelen is een lang gekoesterde wens in de gemeente Leudal, maar is feitelijk niet haalbaar, stelt Mackus. Zelfs als er fors wordt bezuinigd of als één van beide stations wordt geschrapt uit de plannen zijn de kosten zo hoog dat ze niet terugverdiend kunnen worden. Aangezien Arriva toch al een snelbusdienst heeft op het traject, vindt Limburg het niet langer nodig om aan de plannen te trekken.

Maaslijn 
Het station in Gubbenvorst wordt dan weer geofferd om geld te besparen bij de aanpassingen van de Maaslijn. Die spoorlijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen krijgt een elektrische bovenleiding zodat er vanaf 2020 niet meer uitsluitend dieseltreinen overheen kunnen. Die klus valt bijna vijftien miljoen euro duurder uit dan gedacht. Door station Grubbenvorst te schrappen hoopt de provincie aanzienlijk op kosten te besparen.

Provinciale Staten moeten nog instemmen met de plannen. 

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Onlangs heeft De Limburger een Tegel gewonnen. De Tegels zijn de belangrijkste journalistieke jaarprijzen van ons land. Verslaggevers Sjors van Beek en Rik van Hulst werden met het dossier 'politieaffaire Horst' tot winnaar uitgeroepen in de categorie Regionaal/Lokaal.

De Limburger is de enige regionale krant in ons land met een eigen onderzoeksredactie. Een team dat in onze provincie zaken tot op de bodem uitzoekt en misstanden aan het licht brengt. Zonder abonnees hadden we dit succes nooit kunnen bereiken.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen