Toch geen treinstations in Grubbenvorst, Baexem en Haelen

© iStock

De plannen voor de bouw van stations in Grubbenvorst, Baexem en Haelen zijn van de baan.

Paul Bots

Dat schrijft gedeputeerde Hubert Mackus aan Provinciale Staten.

Hoge kostenDe terugkeer van stations in Baexem en Haelen is een lang gekoesterde wens in de gemeente Leudal, maar is feitelijk niet haalbaar, stelt Mackus. Zelfs als er fors wordt bezuinigd of als één van beide stations wordt geschrapt uit de plannen zijn de kosten zo hoog dat ze niet terugverdiend kunnen worden. Aangezien Arriva toch al een snelbusdienst heeft op het traject, vindt Limburg het niet langer nodig om aan de plannen te trekken.

Maaslijn Het station in Gubbenvorst wordt dan weer geofferd om geld te besparen bij de aanpassingen van de Maaslijn. Die spoorlijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen krijgt een elektrische bovenleiding zodat er vanaf 2020 niet meer uitsluitend dieseltreinen overheen kunnen. Die klus valt bijna vijftien miljoen euro duurder uit dan gedacht. Door station Grubbenvorst te schrappen hoopt de provincie aanzienlijk op kosten te besparen.

Provinciale Staten moeten nog instemmen met de plannen.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal