Limburg heeft wel oren naar alternatieve IJzeren Rijn

© ANP/Lex van Lieshout

Limburg ziet kansen voor een alternatieve IJzeren Rijn. Van aansluiting bij Duitse en Belgische plannen kan Chemelot profiteren. Limburg zou de Duitse en Belgische inspanningen voor een ‘alternatieve IJzeren Rijn’ moeten omarmen.

Paul Bots

Door handig op die plannen mee te liften, kan Limburg er zelf ook veel verbeteringen op het spoor aan overhouden. Die kansen ziet althans het provinciebestuur.

GrensUitgangspunt is wel dat de lijn uit de Antwerpse haven, die bij Weert Nederland binnenkomt, niet via Roermond, maar via Venlo de Duitse grens passeert. Dat zou betekenen dat niet het historische tracé via Nationaal Park De Meinweg wordt gevolgd, maar dat de Maaslijn Roermond-Venlo onderdeel wordt van de route.

Dat zou kansen bieden om die Maaslijn te verdubbelen, een lang gekoesterde wens van de provincie. Ook Zuid- Limburg profiteert in dat scenario: de alternatieve IJzeren Rijn kan dan gebruikt worden voor vervoer van gevaarlijke stoffen vanaf Chemelot in Geleen naar Antwerpen.

OnmogelijkBelgië en Duitsland ijveren al langer voor een verbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse achterland.

Directeur Hans Heijnen van de Milieufederatie Limburg noemt de plannen in een reactie ‘vrijwel onmogelijk’ vanwege de schade aan natuur rond Roermond en Venlo.

StationsAndere spoorplannen wil Limburg schrappen. Mackus wil niet langer ijveren voor stations in Baexem en Haelen, omdat die investering onmogelijk terugverdiend kan worden.

Lees ook: Toch geen treinstations in Grubbenvorst, Baexem en Haelen

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee