Kopzorgen VDL Nedcar: Kunnen gemaakte afspraken worden nagekomen?

Print
Kopzorgen VDL Nedcar: Kunnen gemaakte afspraken worden nagekomen?

In de eigen praktijkschool van VDL Nedcar kregen de kandidaten in alle rust door ervaren trainers het handwerk aangeleerd Afbeelding: Annemiek Mommers

Kopzorgen over de toekomst van VDL Nedcar. Kan de fabriek gemaakte beloftes aan partner BMW wel nakomen? Zo niet, dan kan Nedcar mogelijk fluiten naar nieuwe opdrachten, stelt het bedrijf zelf.

De toekomst van VDL Nedcar is volgens het bedrijf in gevaar. ‘Zonder extra productietijd maken we dit jaar 14.000 auto’s te weinig en dreigt BMW ons als onbetrouwbare partner te gaan beschouwen.’ 

Onbetrouwbare leverancier
VDL Nedcar moet BMW uiterlijk 5 mei laten weten of de jaarplanning wordt gehaald, zo is te lezen in een interne mededeling. ‘Als we dat niet kunnen bevestigen, gaat BMW ons als een onbetrouwbare leverancier zien. Nieuwe modellen van BMW zullen dan achterwege blijven en daarmee is onze toekomst ernstig in gevaar.’ VDL Nedcar beschouwt de problematiek als een interne aangelegenheid en wil slechts kort reageren. "We hebben er alle vertrouwen in dat we snel een adequate oplossing hebben", aldus een woordvoerder van VDL in Eindhoven. 

De autofabriek in Born kampt met enkele hardnekkige problemen. Enerzijds vergt de opleiding van mensen meer tijd in verband met de complexiteit van de auto’s (drie modellen Mini en proefproductie BMW X1). Verder wordt in de interne mededeling verwezen naar technische problemen en fouten bij de aanlevering van materialen. 

Te veel fouten
Interne bronnen melden dat de productie met name stokt aan de montagelijn. Er worden te veel en te vaak dezelfde fouten gemaakt. Het aantal auto’s dat moet worden hersteld, hoopt zich op en loopt al in de vele honderden. Hoewel niemand het hardop wil zeggen, lijkt de omvangrijke werving van nieuw - deels niet adequaat of onvoldoende geschoold - personeel in combinatie met een snelle productiegroei zijn tol te eisen.

In een paar jaar groeide het aantal medewerkers van 1200 naar ruim 5300. VDL Nedcar wil het personeel in de lakstraat en de montage een uur per dag langer laten werken, om zo de achterstand te kunnen wegwerken. Dat voorstel stuit op verzet bij de vakbonden, die stellen dat niet alle bedrijfsrisico’s op de werknemers mogen worden afgewenteld. Zij hebben een petitie opgesteld waarin ze waardering en respect van VDL eisen.

Meer werken
"Wij vragen gewoon fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden”, te weten: duidelijke roosters, overwerk conform cao-loon, gelijke arbeidsvoorwaarden voor vaste- en uitzendkrachten en meer vaste banen (70 procent vast, 30 procent flex). Het plan voor een uur extra werk is op de werkvloer slecht gevallen. "Net nu iedereen toch al veel werk moet verzetten", klinkt het. 
 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →