‘Verkeersdruk richting Duitsland blijft toenemen’

Om te voorkomen dat de wegen vaker dichtslibben, zijn slimme logistieke oplossingen nodig.

Om te voorkomen dat de wegen vaker dichtslibben, zijn slimme logistieke oplossingen nodig.© ANP

Limburg kan de borst nat maken om de toenemende stroom goederenverkeer te kunnen verwerken. Verkeersprognoses van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voorspellen een forse toename.

Bram van der Heijden

Wie nu over de bomvolle A67 richting de Duitse grens rijdt, kan het zich waarschijnlijk maar moeilijk voorstellen dat op dit stuk snelweg in 2040 straks nog veel meer vrachtwagens rijden.

Toch is het de prognose van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In haar Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse 2017, een van de documenten waarop het aankomende kabinet belangrijke infrastructurele beslissingen gaat nemen, is becijferd dat het goederenvervoer vanuit Rotterdam naar Duitsland minimaal 24 procent en maximaal 48 procent zal groeien. Daarbij is trouwens ook het goederenvervoer over water en spoor meegenomen.

De volledige toename zal dus niet op het wegennet worden afgewenteld, maar drukker op een belangrijke snelweg richting Duitsland, zoals de A67, wordt het zeker. De vraag is hoe we deze potentiële verkeersstroom in goede banen gaan leiden?

Lees het complete artikel in de krant van vandaag.

Al abonnee? klik hier om naar de digitale krant te gaan.

Nog geen abonnee en verder lezen?Probeer de digitale krant dan 4 weken gratis!

Probeer nu

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee