Vrouwen roepen bedrijven op tot boycotten GeenStijl en Dumpert

© Screenshot GeenStijl

Meer dan honderd Nederlandse vrouwen roepen bedrijven die adverteren op de websites GeenStijl en Dumpert op om 'kritisch na te denken over de vraag of hun advertentiebeleid overeenkomt met de waarden van hun onderneming'.

AD

In een pamflet nemen zij stelling in tegen onder meer het aan de 'virtuele schandpaal' nagelen van journalistes Loes Reijmer en Rosanne Hertzberger.

Cécile NarinxDe Volkskrant en NRC Handelsblad publiceerden het pamflet vrijdag op hun websites. Onder de ondertekenaars is ook de Limburgse Cécile Narinx als hoofdredacteur van Harper's Bazaar.

Andere vrouwen die tekenden zijn onder meer presentatrice Eva Jinek, columniste Sheila Sitalsing (Volkskrant), actrices Georgina Verbaan en Katja Schuurman, cabaretier Claudia de Breij, oud-GroenLinks-leider Femke Halsema en hoofdredacteur van de LINDA Jildou van der Bijl.

BedrijvenDe makers van het pamflet vragen zich hardop af waarom grote bedrijven als McDonald's, Jumbo, Coolblue en de Efteling adverteren op de twee TMG-websites. "U kiest er ook voor om niet te adverteren op sites met porno of extreem geweld. Waarom dan wel hierop? U betaalt mee aan de salarissen van de meest invloedrijke internettrollen. Een site waar vrouwenvernedering en racisme de norm is, niet de uitzondering."De videosite Dumpert.nl, onderdeel van GeenStijl, grossiert in seksistische en racistische filmpjes, volgens de makers van het pamflet. "Vrouwen worden geobjectiveerd, ingezet als decor, en het uiterlijk van elke vrouw die op Dumpert verschijnt wordt begeleid door 200 comments met het niveau van 'daar moet een piemel in'."

HoonHertzberger kreeg afgelopen week de hoon van 'reaguurders' over zich heen. Ze werd onder meer een 'droogsloot' genoemd. GeenStijl plaatste afgelopen weekend een foto van Volkskrant-journaliste Reijmer met de vraag 'Zou u haar doen?' Haar collega Heleen Mees omschreef dat artikel en de reacties daarop als 'online verkrachting'.De tekst van het pamflet lekte uit via GeenStijl. De hoofdredacteuren van de Volkskrant en NRC bevestigden vrijdag de echtheid, evenals het voornemen om het stuk morgen af te drukken in de papieren krant.

SteunNRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch zegt tegen de NOS dat de kranten alleen het debat over GeenStijl willen faciliteren. Volgens hem zijn de Volkskrant en NRC verder niet betrokken bij de tekst. Vandermeersch steunt de oproep aan de adverteerders van GeenStijl wel. Daarover verschijnt op korte termijn ook een hoofdredactioneel commentaar. De Volkskrant koos ervoor om pas te reageren op het nieuws, nadat het pamflet daadwerkelijk in de krant of op de site is verschenen.Geenstijl noemt de brief op zijn site een 'bizarre oproep tot broodroof en censuur'. "Moeten GeenStijl en Dumpert kapot? Moet het pluriforme medialandschap nog verder worden beknot?"

AdverterenHet ministerie van Defensie maakte donderdag al bekend voorlopig niet meer te adverteren op GeenStijl en Dumpert. "De organisatie wil eerst evalueren hoe relevant dergelijke sites zijn voor de werving van nieuw personeel", liet een woordvoerder weten. Eerder besloot een aantal bedrijven en organisaties waaronder bierbrouwer Grolsch, de Persgroep en het Wereld Natuur Fonds niet langer op beide sites te adverteren vanwege hun vrouwonvriendelijke inhoud.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee