Parlement woedend, Duitse tol gaat door

Print
Parlement woedend, Duitse tol gaat door

Afbeelding: ANP

Nederlandse Europarlementariërs zijn woedend dat de weg vrij komt te liggen voor de Duitse tolplannen voor personenwagens. De Europese Commissie besloot woensdagmiddag af te zien van een gang naar de rechter.

"Zwaar teleurstellend", noemen de drie Nederlandse transportspecialisten in het parlement, Van de Camp (CDA), Van Miltenburg (D66) en Van Dalen (CU), de keuze van de Europese Commissie want de tol gaat zeker Nederlandse automobilisten flink geld kosten.

35 miljoen
"Iedereen is vol lof over Merkel en Macron die Europa nieuwe impulsen willen geven, maar hier gaat een kernland met een discriminerende maatregel dwars tegen Europese principes in. En dat voor een netto opbrengst van 35 miljoen", briest Van de Camp. "Transportcommissaris Bulc moet een héél goed verhaal hebben. Ze blies eerst hoog van de toren, maar nu flubbert ze uit als een leeglopende ballon. Dit doet flink afbreuk aan haar geloofwaardigheid", aldus Van Dalen. 

Van Miltenburg spreekt van een totaal gebrek aan respect. "In maart vroeg dit parlement aan de commissie om ons op de hoogte te houden en met ons in dialoog te gaan. Daar trekt de commissie zich dus niks van aan." De D66'er opperde al eerder dat er een geheime deal was waarbij Merkel de steun van Brussel zou hebben gekregen in ruil voor het langer aanblijven van commissievoorzitter Juncker. Van de Camp: "Dat geloof ik niet, maar het verzet tegen de tol moest wel wijken voor iets groters, dat is duidelijk."

Rechter
Het parlement is zeker van plan de commissie daarover nog flink onder handen te nemen, maar mist machtsmiddelen. Van Miltenburg: "Je gaat voor zoiets de commissie niet afzetten." Van de Camp: "Wij kunnen niet naar de rechter, maar Oostenrijk kan dat wel en gaat dat zeker doen. Ik hoop dat Nederland, ook al is de regering demissionair, dat steunt."

De parlementariërs willen hoe dan ook uitleg. Nog steeds worden Duitse automobilisten anders behandeld dan buitenlandse, ofwel: discriminatie. En ook houdt de Duitse tol geen rekening met het nieuwe Brusselse principe het autogebruik te belasten naar gelang het aantal kilometers. Van Miltenburg: "De tol wordt voor 2019 niet ingevoerd. Met een beetje geluk zijn de Duitse plannen dan totaal achterhaald."

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu