Verslag vanuit Monaco: zonder dit oranje leger geen Formule 1

Print

Afbeelding: Hans Straus

Dit weekend staat de spannende Grand Prix van Monaco weer op het programma. Onze Formule 1-verslaggever Hans Straus is in het dwergstaatje en brengt verslag uit.

De 75ste Grand Prix van Monaco wordt dit weekeinde gehouden in de welbekende straten van het prinsdom. De beelden van de oudste race op de F1-kalender -  de race wordt er al sinds 1929 gehouden - doen vertrouwd aan, maar zijn altijd weer overweldigend. Poenerige appartemententorens, luxe jachten, dure auto’s en de laatste mode om de bruingebrande schouders.

Oranje leger
In de schaduw van al die luxe zwoegt het andere Oranje rond de baan in Monaco. Daarmee bedoel ik niet het legioen fans van Max Verstappen. Die zijn veelal in het blauw van Red Bull gehuld. Nee, ik bedoel de in weinig modieuze en bloedwarme overalls gehulde marshalls – lees baanposten - van de Automobile Club de Monaco. Zij vormen het oranje leger dat de veiligheid van de coureurs en de toeschouwers moet waarborgen.

Het zijn er ruim zeshonderd in Monaco. Mannen en vrouwen. Jong en oud. Dokters, verpleegkundigen, kraanmachinisten, brandbestrijders, straatvegers en de bedieners van het systeem van digitale vlaggen langs de baan.

Veel ongelukken
Zonder deze vrijwilligers geen Grand Prix van Monaco. Ga maar na: op geen enkel circuit ter wereld is zo weinig ruimte voor de coureurs. Dus gebeuren er veel ongelukken en bij gebrek aan uitloopruimte dreigt meteen een voortijdig einde van kwalificatie of race. De marshalls in Monaco zijn daarom de best getrainde baanposten ter wereld. Een gecrashte bolide verdwijnt in het prinsdom in een vloek en een zucht van de baan.

In de vangrail
Donderdag tijdens de tweede, vrije training heb ik dat van dichtbij mee mogen maken. Lance Stroll was zo vriendelijk zijn Williams in de vangrail te zetten bij het Hotel de Paris waar ik op dat moment liep. Misschien wilde Stroll even een gokje gaan wagen in het casino, maar voor mij was het dé gelegenheid om de baanposten aan het werk te zien. Een team takelde de auto weg, een ander raapte de voorvleugel en andere onderdelen op, een derde veegde de baan snel schoon. Allemaal binnen vijf minuten bekeken. Zonder chaos of  geschreeuw.

Baan snel weer vrij
Juist op het stratencircuit in Monaco, waar de vangrails letterlijk op de rand van de baan staan, kunnen crashes grote gevolgen hebben. Kleinere ongelukjes zoals de schuiver van Stroll kunnen het kijkplezier van de toeschouwers vergallen als een sessie beëindigd moet worden. In het prinsdom geen lange pauzes. De baan is snel weer vrij en het circus draait weer. Denk net als Lewis Hamilton en Daniel Ricciardo vorig jaar op het podium van de GP in Monaco aan die marshalls als u ze zondag tijdens de race ziet. Ze doen het ook voor u. Vrijwillig.