NRC teruggefloten vanwege kop bij Öztürk-artikel

Print
NRC teruggefloten vanwege kop bij Öztürk-artikel

Afbeelding: ANP/Martijn Beekman

Dagblad NRC is teruggefloten voor een artikel dat de krant schreef over Tweede Kamerlid Selçuk Öztürk. De koppen boven een voorpagina-artikel in NRC Handelsblad over het DENK-lid waren te stellig en onjuist. Dat heeft de Raad voor de Journalistiek geoordeeld.

De rest van de handelswijze van journalist Joep Dohmen uit Heerlen en de krant waren volgens de raad wel zorgvuldig.

Laakbaar
De kop van het artikel van vorig jaar luidde 'Onderzoek integriteit DENK-voorzitter Özturk', gevolgd door de onderkop 'Twee zorginstellingen verdenken Kamerlid Öztürk van laakbaar handelen bij zakelijke transacties in zijn vorige leven als zakenman'.

Wederhoor
Volgens de raad kon op basis van de feiten niet worden geschreven dat er een integriteitsonderzoek naar Öztürk liep. Verder zijn er geen journalistieke normen overschreden. De artikelen waren geschreven aan de hand van de feiten die toen bekend waren. Ook heeft Öztürk genoeg gelegenheid voor wederhoor gehad, maar heeft hij daar volgens de raad zelf niet genoeg gebruik van gemaakt.

Blij
Öztürk laat in een reactie weten blij te zijn met de uitspraak. "We kunnen als samenleving niet accepteren dat er geprobeerd wordt om gekozen volksvertegenwoordigers monddood te maken met valse krantenkoppen en onjuiste berichtgeving." Hij wijst erop dat uit onderzoeken naar voren is gekomen dat hem in de zakendeals geen blaam treft.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje