Limburgers willen weer massaal met de caravan op vakantie
© iStock
Kamperen was nog nooit zo populair. De verkoopaantallen van caravans en campers exploderen.
De vraag naar caravans is enorm toegenomen. Niet alleen omdat mensen weer meer te besteden hebben, maar ook door onrust en terreurdreiging. Veel vakantiegangers laten vliegbestemmingen als Turkije, Tunesië en Egypte links liggen.
TopmaandNa jaren van extreme daling, waarin menig caravanbouwer over de kop ging, zitten de verkopen sinds 2015 weer in de lift. Afgelopen mei was een absolute topmaand. "Het is lang geleden dat er zoveel caravans en campers verkocht zijn", meldt de Bovag. De brancheorganisatie verwacht dat nog voor de zomervakantie de grens van 550.000 Nederlandse caravans en campers wordt gepasseerd.
Limburgse dealersDe Limburgse dealers bevestigen de fors gerezen vraag. "Vooral naar jonge gebruikte caravans", vertelt een medewerker van Schipper Caravans Limburg uit Echt. "Een nieuwe vindt men nog vaak te duur. Kopers kiezen er liever eentje die toch voorzien is van luxe, maar waar de ‘kop’ dan net vanaf is." Een nieuwe camper is volgens Schipper bij Limburgse klanten minder in trek.
KroatiëBij Minli Caravanworld in Landgraaf staat onder een groot aantal foto’s op de website al het woordje ‘verkocht’. "Vorig jaar na de zomer begon het ineens te lopen", zegt eigenaar Huub Minten. "Ik heb in zes maanden meer tweedehands caravans verkocht dan in de daaraan voorafgaande vijf jaren. De handel trekt flink aan. Niet alleen door de economische opleving, maar ook door de onrust in diverse landen. Vooral Turkije is uit de gratie. Kroatië daarentegen is helemaal ‘hot’. Omdat daar relatief weinig hotels zijn, neemt men de eigen slaapplek maar mee. En dan is een caravan toch net wat comfortabeler dan een tent."
Niks meer op voorraadMarcel Jongen van Jongen Caravans in Sittard: "Waar vroeger een levertijd van twee, drie maanden de standaard was voor een nieuwe caravan, is nu zes tot negen maanden normaal. Fabrikanten hebben bijna niks meer op voorraad. Caravans worden ook persoonlijker. De een wil de bekleding zus, de ander zo. Soms willen ze airco of vloerverwarming. Daarop moet de klant vaak toch wat langer wachten."