Juridische afdeling Unilever bekijkt Limburgs logo

Print
Juridische afdeling Unilever bekijkt Limburgs logo

De hoofdzetel van Unilever in Rotterdam. Inzet: het Limburg-logo. Afbeelding: ANP/Logo van Limburg

Het nieuwe logo waarmee reclame moet worden gemaakt voor de provincie Limburg lijkt wel heel erg op dat van Unilever.

Dat is ook op de burelen van de levensmiddelengigant in Rotterdam opgevallen. 

Geconfronteerd
De juridische afdeling van de multinational kijkt op dit moment naar de gelijkenissen tussen beide logo's, zegt een woordvoerster. "We worden er van alle kanten mee geconfronteerd", klinkt het. Wat Unilever van de overduidelijke gelijkenissen in de logo's vindt, wil ze niet zeggen. 

Blauw
Daan de Haan, de ontwerper van het logo, snapt dat mensen gelijkenissen zien, maar wil niet spreken van een kopie. "Zoom je in op de losse elementen, dan gaat de vergelijking niet op", reageert hij in de Volkskrant. Bovendien lijken de logo's volgens hem zo veel op elkaar omdat de L in eerste instantie Unilever-blauw was. Inmiddels is het plaatje voorzien van kleuren. 

Voorbeelden
Overigens is de Limburgse L lang niet het enige logo in de stijl. Zo zijn er op internet tal van voorbeelden te vinden van hetzelfde design. Warenhuisketen V&D is een bekend voorbeeld, maar ook de gemeente Oost Gelre en de afdeling stadspromotie van Nijmegen gingen Limburg voor. 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →