Miljoenen voor elektrificatie spoor IJzeren Rijn

Print
Miljoenen voor elektrificatie spoor IJzeren Rijn

Afbeelding: AD/Lex van Lieshout

België gaat 120 miljoen euro vrijmaken voor onder meer het elektrificeren van het spoor tussen Mol en Hamont. Dit tracé is onderdeel van de IJzeren Rijn, de oude goederenspoorverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied.

De elektrificatie kan vooral voordelen hebben voor het personenvervoer, denkt gedeputeerde Hubert Mackus.

Personentreinen
Als tussen Weert en Hamont het spoor ook wordt voorzien van bovenleiding, zouden er personentreinen vanuit Weert naar Antwerpen kunnen gaan rijden. Dit vergt een investering van ruim twintig miljoen euro, waar Weert en Limburg zes miljoen van hebben toegezegd.

Investeringen
Het Rijk is echter niet bereid de rest te betalen. Mackus zegt daar opnieuw voor te gaan pleiten in Den Haag. Voor goederenvervoer naar Duitsland zijn hogere investeringen nodig.

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Je las zojuist een gratis artikel, maar niet al onze journalistiek is gratis. Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen in de vorm van nieuws, achtergronden, analyses en opinie.

Onze verslaggevers zijn 24/7 bezig met het schrijven van deze verhalen. Zodoende geven we duiding aan het nieuws en helpen we jou met het vormen van een mening.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen