Meerssen wil duidelijkheid over vliegcijfers Maastricht Aachen Airport
© De Limburger/Stefan Koopmans
De gemeente Meerssen gaat bij het ministerie van I&M opheldering vragen over het juiste aantal vliegbewegingen rond vliegveld Maastricht Aachen Airport (MAA).
Dat kondigde wethouder Désirée Cortenraede donderdag aan na een vergadering van de CRO (Commissie Regionaal Overleg vliegveld Maastricht). Cortenraede wil een einde aan de verwarring rond de toekomstige drukte op het vliegveld. "Ik krijg dit onze inwoners en raadsleden niet meer uitgelegd”, aldus de VVD-wethouder.
Verkeerde cijfersVolgens omwonenden van het vliegveld, verenigd in de Alliantie tegen Uitbreiding MAA, zijn er dit voorjaar ‘bewust verkeerde cijfers verspreid’ over het te verwachten vliegverkeer. Het ministerie buigt zich momenteel over een aanvraag om het verlengstuk van de baan ook te mogen gebruiken zodat er grotere vliegtuigen kunnen landen. In correspondentie en op informatieavonden is daarbij herhaaldelijk meegedeeld dat het zou gaan om twaalf extra bewegingen per dag. De Alliantie heeft echter uitgerekend dat het gaat om 28 extra bewegingen per dag. Over de totaalcijfers op jaarbasis is geen discussie, enkel over de terugrekening naar dagcijfers.
IrrelevantVolgens CRO-voorzitter Hub Meijers zijn de cijfers "op zich irrelevant, het gaat om de contouren, de wettelijk vastgelegde geluidszone. Men wíl het antwoord gewoon niet begrijpen." De eerder genoemde cijfers waren volgens hem "bij wijze van spreken”. Meijers: "Als je gaat variëren met scenario’s komen er weer andere getallen uit. Achteraf gezien was het beter geweest om helemaal geen getallen te noemen."
VliegbewegingenGé Waeijen, directeur van MAA Beheer & Infrastructuur BV, stelde dat "de nieuwe contouren minder overlast gaan geven dan de huidige.” De lopende vergunning staat 52.000 vliegbewegingen per jaar toe. Het nieuwe Luchthavenbesluit, dat gebruik van de verlengde baan toestaat, heeft een limiet van 25.000 bewegingen, aldus Waeijen. De nieuwe exploitant van het vliegveld, TCGI, gaat in zijn bedrijfsplannen uit van die verlengde baan. Waeijen: "Als het niet doorgaat, dan komen er veel meer kleinere toestellen. We kunnen ook de oude vergunning met 52.000 bewegingen laten doorlopen."
RechtbreienCRO-lid Kees Schröer, voormalig Statenlid voor GroenLinks: "De bewoners voelen zich op het verkeerde been gezet, ze voelen zich genomen. Je kunt het aantal vliegbewegingen niet steeds irrelevant blijven noemen. Hoe gaan we dit rechtbreien?”. Een concreet voorstel van wethouder Cortenraede om het ministerie schriftelijk de zaken te laten ophelderen, haalde het niet. "Dan ga ik zelf het ministerie aanschrijven”, kondigde ze aan.