Sneltrein tussen Heerlen en Aken een stap dichterbij
© Harry Heuts
Een snelle trein tussen Heerlen en Aken. Over drie jaar moet die ieder half uur kunnen rijden. De Europese Commissie geeft miljoenen voor de spoorverbinding.
Brussel heeft ruim 24 miljoen euro toegezegd voor elektrificatie en verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en de Duitse grens. Het geld voor de verbetering van de treinverbinding tussen Heerlen en Aken is daarmee rond voor het Nederlandse deel. Verwacht wordt dat Duitsland spoedig volgt. Dan kan over ongeveer drie jaar ieder half uur een snelle trein van Maastricht via Heerlen naar Aken rijden.
Heerlen-LandgraafOp Nederlands grondgebied moeten nog twee knelpunten worden opgelost. Volgend jaar wordt het laatste stuk tussen Landgraaf en de Duitse grens geëlektrificeerd en binnenkort start de voorbereiding voor de aanleg van een tweede spoor tussen Heerlen en Landgraaf. Dat kan voor het grootste deel op het bestaande tracé.
DrielandentreinAls de plooien tussen Heerlen en Aken zijn glad gestreken, gaat Arriva rechtstreeks van Maastricht via Heerlen naar Aken rijden. Overstappen is dan niet meer nodig. Daar wil de provincie ook de trein naar Luik aan koppelen, opdat er een drielandentrein gaat rijden. Daarna wil de provincie Limburg een directe treinverbinding tussen Eindhoven en Keulen via Heerlen. Welke vervoerder dit gaat doen, is nog niet duidelijk.
ProfiterenVolgens gedeputeerde Hubert Mackus (CDA, openbaar vervoer) kan Limburg enorm profiteren van de betere verbinding. "Op dit moment stokken de verbindingen bij de grens en gaan de treinen er wiebelig overheen. Deze investering geeft onze regio vleugels, want betere spoorverbindingen versterken de economische ontwikkeling in de Euregio." Hij verwacht dat forenzen en studenten tussen Heerlen en Aken vaker de auto zullen laten staan.
Niet wachtenDe Europese Commissie heeft ook vier miljoen voor aanpassingen in Duitsland toegezegd. Daarmee is de financiering op Duits grondgebied nog niet helemaal rond. Mackus: "Maar we gaan niet op elkaar zitten wachten. Wij beginnen gewoon."