Nieuw plan voor tram van Hasselt naar Maastricht

Print
Nieuw plan voor tram van Hasselt naar Maastricht

Afbeelding: De Limburger

Maastricht legt het voorontwerp voor een nieuw bestemmingsplan voor de tram Hasselt-Maastricht ter inzage.

Het is de zoveelste vervolgstap in een complex dossier dat al jaren sleept en gekenmerkt wordt door blunders en vertragingen. Vrijwel alle partijen in de gemeenteraad dragen daar samen de verantwoordelijkheid voor. De tram had al lang moeten rijden, maar dat zal nu op zijn vroegst in 2023 het geval zijn. 

70 miljoen euro investering
Het project draagt de Belgische signatuur. De Vlaamse overheid bepaalde jaren geleden dat het openbaar vervoer in Belgisch Limburg een sterke verbetering verdiende en trok honderden miljoenen uit voor het Spartacusproject, waarvan de aanleg van een tramverbinding Hasselt-Maastricht onderdeel is. Aan Nederlandse zijde van de grens haakten de gemeente Maastricht en de provincie aan en ze verplichtten zich om 70 miljoen euro te investeren in 6 kilometer rails tussen Lanaken en - aanvankelijk - het NS-station in Wyck. De te geringe draagkracht van de Wilhelminabrug gooide roet in het eten, waarna werd besloten om aan de Van Hasseltkade bij winkelcentrum Mosae Forum de eindhalte te maken. 

Eindhalte Mosae Forum
Volgens de jongste berekeningen levert de eindhalte Mosae Forum de garantie voor de hoogste gebruikersaantallen voor de tram: 636.000 per jaar. Het stadsbestuur van Maastricht houdt rekening met beroepsprocedures tegen het project, die mogelijk eind 2018 hun beslag krijgen bij de Raad van State. 
 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →