Rechter doet in september uitspraak in lookalike-zaak Max Verstappen

Print
Rechter doet in september uitspraak in lookalike-zaak Max Verstappen

Max Verstappen (rechts) en zijn lookalike Tom. Afbeelding: AD

De rechtbank in Amsterdam doet op 6 september uitspraak in de zaak die Max Verstappen aanspande tegen online supermarkt Picnic vanwege een filmpje waarin een lookalike werd gebruikt.

Dat heeft de rechter donderdag bepaald. Verstappen was zelf niet bij de rechtszaak aanwezig omdat hij in Oostenrijk is voor de GP van komend weekeinde. Zijn eveneens 19-jarige lookalike Tom zat wel in de rechtszaal.

Het gewraakte filmpje van Picnic verscheen vorig jaar september online en was een parodie op een Jumbo-reclame met Verstappen waarin hij boodschappen bezorgt. "Als je op tijd bent dan hoef je niet te racen" was de boodschap. 

350.000 euro
De korte video ging binnen de kortste keren viraal. De supermarktketen had niet zoveel moeite met de parodie, maar Verstappen zelf eiste 350.000 euro. Dat was het bedrag dat Picnic kwijt was geweest als ze de autoracer hadden betaald voor deelname aan de commercial, stellen Verstappen en co. 

Verstappens advocaat Lex de Jager betoogde donderdag in de rechtszaak dat er geen sprake is van een grap, zoals Picnic betoogt, maar van een goed doordachte mediastrategie. Het gebruik van andermans identiteit in reclame is volgens hem onrechtmatig. "De zaak is een principekwestie", aldus de raadsman. De coureur wil dat er een oordeel wordt geveld, ook om een voorbeeld te stellen voor andere sporters die hiermee te maken hebben.

'Plaagstootje'
"Het was een plaagstootje richting Jumbo, een grappig filmpje gemaakt voor de eigen Facebookpagina dat aanvankelijk was gemaakt tot vermaak van de runners en klanten", zegt advocaat Matthijs Kaaks.

Het filmpje verscheen een dag nadat supermarktketen Jumbo, sponsor van de coureur, een commercial met Verstappen naar buiten bracht. Picnic ontkent in alle toonaarden dat het een vooropgezet plan was. Het idee om het filmpje te maken met de lookalike ontstond op de verjaardag van de dochter van een van de Picnic-oprichters. Zij is bevriend met de scholier Tom, die met een pet op zijn hoofd opvallende gelijkenissen vertoont met de coureur.

Toevallig
Volgens Kaaks was het aanvankelijk de bedoeling dat Picnic het filmpje al een dag eerder online zou zetten, maar stelde het bedrijf dat uit omdat mensen hun boodschappen te laat bezorgd hadden gekregen. "Bijzonder toevallig was dat Jumbo op die dag met de commercial kwam. Met een kleine aanpassing kon Picnic daarop inhaken, met de titel: Als je op tijd vertrekt, hoef je niet te racen.'' Een dag later werd het filmpje alsnog geplaatst op Facebook en YouTube. Jumbo reageerde volgens de advocaat sportief.
Verstappen vroeg aanvankelijk een schadevergoeding van 350.000 euro, maar die eis is volgens de advocaat even 'on hold' gezet tot na de uitspraak

De Rotterdamse student Tom merkte naar eigen zeggen een paar jaar geleden dat hij op de jonge Limburger leek. "In de Kuip, toen zei iemand het voor het eerst tegen me. Ik zag het zelf helemáál niet," zegt hij tegen het AD. Hij is dan wel een paar maanden ouder. Maar als je later voor de 50ste keer hoort dat je op Max lijkt, ga je het wel geloven."

Voor de lol
Voor de lookalike blijft de gelijkenis puur iets voor de lol. ,,Ik ben één keer echt gevraagd om op een studentenfeest te komen, als Max Verstappen. Dat feest had een Formule 1-thema. Maar daar kreeg ik niks voor. Ik mocht er gratis heen en gratis drinken."
 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →