Ingrepen moeten aantal ongelukken op A73 terugdringen

Print
Ingrepen moeten aantal ongelukken op A73 terugdringen

Een auto na een aanrijding op de A73, ter hoogte van Cuijk. Afbeelding: SK-Media

Met extra en betere waarschuwingsborden, langere invoegstroken en mogelijk meer verlichting denkt Rijkswaterstaat de Brabantse A73, waar relatief veel ongelukken gebeuren, veiliger te maken. Kosten van deze op het oog eenvoudige ingrepen dit jaar en volgend jaar: 1,5 tot 2 ton.

Bochten in de A73 verleggen of andere ingrijpende maatregelen zijn volgens de wegbeheerder niet nodig, omdat 'het basisontwerp' van weg nog altijd goed is. De A73 is de in de jaren tachtig aangelegd. 

Botsingen
Vooral tussen knooppunt Rijkevoort-Cuijk/Malden richting Nijmegen botsen de laatste jaren, en dan vooral in ochtend- en avondspits, veel (vracht)auto's tegen elkaar. Dat was voor verkeersminister Schultz van Haegen begin dit jaar reden Rijkswaterstaat extra onderzoek te laten doen naar dit wegvak. Daarbij is ook het traject tot knooppunt Neerbosch bij Nijmegen meegenomen.

Drukker verkeer
Tussen knooppunt Rijkevoort, waar de A77 op de A73 uitkomt, en de Maasbrug tussen Brabant en Gelderland is het volgens de Verkeersinformatiedienst (VID) tegenwoordig elke drie dagen wel raak. Eerder dit jaar bleek al uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat het op de A73 tussen Maasbracht en Nijmegen veel drukker is geworden met verkeer, zoals op veel wegen in het land door de sterk aangetrokken economie.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →