'Geen druppel drank meer in het vliegtuig'

Print
'Geen druppel drank meer in het vliegtuig'

Afbeelding: iStock

Autoriteiten op Mallorca en Ibiza willen dat in vliegtuigen naar Spanje geen druppel meer wordt gedronken. Dit moet voorkomen dat vakantiegangers lazarus op hun bestemming arriveren.

Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zien niets in zo'n verbod maar erkennen het probleem. 

Laveloos
Het is de autoriteiten van de Spaanse eilanden al langer een doorn in het oog: toeristen die laveloos uit het vliegtuig rollen en bij aankomst direct amok maken. Op het vliegveld van Mallorca raakten zelfs agenten gewond na confrontaties met beschonken - veelal Britse - vakantiegangers. 

Om excessen te voorkomen, willen de Balearen - de eilandengroep waar Mallorca en Ibiza onder vallen – geen alcohol meer in de vliegtuigen naar Spanje. Het voorstel hiertoe is gedaan bij de Spaanse overheid, die via het bedrijf AENA alle Spaanse vliegvelden beheert. 

Extra inkomsten
De vraag is in hoeverre dit kans van slagen heeft. AENA ziet het serveren van drank tijdens vluchten als een verantwoording van de luchtvaartmaatschappijen. En met name bij de prijsvechters zorgt de drankverkoop voor extra inkomsten.

Ook in Nederland zijn de problemen met excessief drankgebruik van reizigers bekend. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bracht afgelopen april naar buiten dat het aantal agressieve reizigers door drankgebruik is gestegen. Vorig jaar kwamen er 985 meldingen binnen, een jaar eerder nog 723. 

Zo werd een steward tijdens een KLM-vlucht van Amsterdam naar San Francisco eind vorig jaar door een dronken Roermonder in zijn oor gebeten. Hij dronk zijn eigen meegebrachte alcohol en stak een sigaret op waarna de boel escaleerde. 

De Vereniging Nederlandse Cabinepersoneel (VNC) pleit voor betere communicatie over drankgebruik aan passagiers. "In Londen worden reizigers middels flyers en banners erop gewezen dat ze na overmatig drankgebruik op een vlucht kunnen worden geweigerd. Ook worden mensen persoonlijk aangesproken. Dit leidde tot een halvering van het aantal incidenten", zegt Ingrid Brama, VNC-woordvoerder en al negentien jaar stewardes bij KLM. "Betere communicatie zou ook op de Nederlandse luchthavens goed zijn."

Meldpunt
Daarnaast wil de organisatie een meldpunt waarin luchthavenpersoneel samenwerkt om 'risicovolle passagiers' eerder te signaleren. "Een beveiliger die een dronken persoon ziet lopen, kan hierop actie ondernemen en vragen welke vlucht hij of zij neemt. Het cabinepersoneel is dan beter voorbereid en kan degene eventueel toegang weigeren. Op dit moment worden alle passagiers die het vliegtuig instappen wel gescreend, maar vanwege de drukte heb je kans dat iemand er tussendoor glipt."

Bijzonder vervelend
Schiphol laat weten dat na het ILT-rapport, alle maatregelen om alcoholmisbruik te voorkomen, tegen het licht zijn gehouden. "We zijn fel tegen alcoholmisbruik en continu in overleg met al onze partners over dit thema", zegt woordvoerder Paul Weber. Toch ziet de luchthaven geen reden voor extra acties, zoals een voorlichtingscampagne. "Schiphol telt jaarlijks 64 miljoen reizigers. Zonder het probleem te willen bagatelliseren, excessief gedrag komt gelukkig niet vaak voor. Neemt niet weg dat het bijzonder vervelend is als het gebeurt." 

Ook Transavia wijst erop dat het uitzonderingen op de regel zijn. Drank blijft daarom op de vliegtuigmenukaart staan "Ook wij krijgen helaas wel eens te maken met agressieve passagiers'', geeft woordvoerder Anita Sunter toe. ,,Cabinepersoneel is getraind op het herkennen van overmatig drankgebruik en weet hoe daarop te reageren. Het zou jammer zijn wanneer een kleine groep het verpest voor de meeste passagiers die gewoon genieten van een glaasje bier of wijn."