Alle Formule 1-bolides straks voorzien van beschermende beugel

Print
Alle Formule 1-bolides straks voorzien van beschermende beugel

Tests met de Halo als cockpitbescherming in Silverstone. Afbeelding: AD/Photonews

Niet de shield, maar de Halo is de vorm van cockpitbescherming die de coureurs in de Formule 1 vanaf volgend seizoen moet beschermen tegen bijvoorbeeld rondvliegende onderdelen na een crash.

Dat is woensdag besloten tijdens een bijeenkomst van een strategiegroep van deelnemende teams aan de bekendste competitie voor racewagens.

Veiligheidsredenen
Negen van de tien ploegen zouden in Genève voor een halo-cockpit hebben gestemd. Zij wilden liever geen scherm voor de cockpit die bij een crash moet beschermen tegen rondvliegende onderdelen. De internationale autosportfederatie FIA wilde dat één van de systemen om veiligheidsredenen werd ingevoerd.

Shield
Duidelijk was al dat cockpitbescherming vanaf 2018 officieel zou worden geïntroduceerd in de Formule 1, maar nog niet bekend was in welke vorm. Sebastian Vettel reed vorige week bij de eerste vrije training voor de Grand Prix van Groot-Brittannië met het beschermende 'shield', maar was daar niet tevreden over. Volgens de Duitser belemmerde het zijn zicht en werd hij er duizelig van.

De Halo-cockpit is een verticale steun met een ringvormige beugel die over de helm van de rijder komt om het hoofd extra bescherming te bieden. Vorig seizoen is met dat systeem al uitgebreid getest.