Piloten onthullen acht geheimen die je liever niet zou weten

© iStock

Het vliegtuig is het veiligste vervoersmiddel ter wereld. Maar de gedachte dat je tien kilometer hoog in de lucht hangt in een ijzeren buis, boezemt veel mensen angst in. Piloten doen hier nog een schepje bovenop en onthullen op sociaal netwerk Quora acht geheimen over lijnvluchten die je misschien liever niet zou weten.

Arno van Hauwermeiren

Vliegtijden worden aangepastLuchtvaartmaatschappijen zullen altijd wat tijd toevoegen aan de duur van een vlucht. Op die manier komt een vliegtuig altijd op tijd aan, ook al landt het eigenlijk te laat. Als een vlucht bijvoorbeeld één uur duurt, dan zal de maatschappij aankondigen dat ze een uur en een kwartier duurt. Officieel landt de vlucht dan op tijd, ook al is er een kwartier vertraging.

Piloten krijgen andere maaltijdenPiloten krijgen andere maaltijden voorgeschoteld dan de passagiers. "Als het voedsel besmet is, worden we niet ziek", onthult piloot Hari Sanil volgens Business Insider. Ook krijgen de piloot en de co-piloot niet dezelfde maaltijd om diezelfde reden.

Zuurstofmaskers leveren maar kwartiertje zuurstofEen piloot onthult dat een zuurstofmasker slechts een kwartier lang zuurstof kan leveren. Een piloot heeft niet langer nodig om het vliegtuig te laten zakken naar een hoogte waarop passagiers opnieuw normaal kunnen ademen.

Piloten vergeten vaak het 'gordelsignaal' uit te zettenWanneer de piloot het 'fasten seatbelts'-tekentje boven de stoelen aan zet, weet je dat er turbulentie aankomt. Wanneer de kust weer veilig is, vergeten piloten vaak om het lampje weer uit te zetten. Vaak hou je dus onnodig je gordel vast, al is het uiteraard nooit een slecht idee om je gordel de hele vlucht vast te klikken.

Piloten minimaliseren elk probleemOm geen paniek te zaaien, zullen piloten elk probleem minimaliseren. Wanneer ze helemaal niets kunnen zien, zullen ze melden dat er 'wat mist' is. Bij een vertraging om 'technische redenen' is er wellicht iets kapot.

Vliegtuigen worden constant getroffen door bliksemEen vliegtuig wordt gemiddeld meer dan één keer per jaar getroffen door de bliksem. Vaak veroorzaakt een vliegtuig zelfs bliksem wanneer het door een elektrisch geladen wolk vliegt. Er is gelukkig geen reden tot paniek, want vliegtuigen zijn gemaakt om te weerstaan aan blikseminslagen.

Sommige piloten dragen een pistoolNa de aanslagen van 11 september werd in de Verenigde Staten de functie van Federal Flight Deck Officer in het leven geroepen. Deze piloten dragen een pistool tijdens de vlucht om de veiligheid op een vlucht te waarborgen. De kans bestaat dus dat er op een vlucht van of naar Amerika een gewapende piloot meevliegt.

Piloten dutten soms in de cockpitDankzij de automatische piloot kunnen piloten een uiltje knappen tijdens de vlucht.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal