KLM mikt op jongeren met nieuwe, goedkopere dochtermaatschappij

Een toestel van KLM stijgt op vanaf Schiphol.© iStock

Het nieuwe, goedkopere dochterbedrijf waar Air France aan werkt, heeft de naam 'Joon' gekregen.

ANP

De luchtvaartmaatschappij richt zich vooral op de werkende jongere 'wiens levensstijl draait om digitale technologie'. De eerste vluchten zijn komend najaar, bevestigde Air France donderdag.

VakbondenHet project dat Air France moet helpen na jaren van stagnatie weer te gaan groeien, luisterde tot dusver nog naar de codenaam Boost. Het kostte de Franse zustermaatschappij van KLM veel moeite om de vakbonden te overtuigen van de nut en noodzaak van het plan, dat een belangrijke pijler is onder de strategie die topman Jean-Marc Janaillac vorig jaar ontvouwde.

Midden-OostenJoon is geen prijsvechter, maar moet dankzij lagere kosten wel beter dan Air France kunnen concurreren met vooral luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten. Er komt nieuw cabinepersoneel dat werkt tegen soberdere arbeidsvoorwaarden dan de collega's bij het moederbedrijf.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal