Reizen betalen per mobiel is complete chaos

Print
Reizen betalen per mobiel is complete chaos

Betalen per telefoon werkt in veel gevallen niet zoals het zou moeten. Afbeelding: ANP

Reizen betalen met je mobiel is twee maanden na de introductie een complete chaos. Het gros van de geïnteresseerden lukt het niet om de nieuwe betaalmethode in het openbaar vervoer aan de praat te krijgen.

Uit nieuwe cijfers blijkt dat nog maar 4702 mensen hebben daadwerkelijk een reis hebben betaald met hun mobieltje. Directeur Arco Groothedde van Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, noemt de introductie van de nieuwe betaalmethode ‘dik balen’. "De eerste dagen zijn gewoon waardeloos geweest, ik kan het niet anders zeggen."

Complex
Bij KPN-gebruikers (3,7 miljoen) was de chaos zo groot dat Translink al na een paar dagen het systeem voor nieuwe KPN-bellers sloot. Nu wordt weer voorzichtig geprobeerd om KPN-gebruikers aan te sluiten op de systemen van Translink. Dat is zo complex dat medewerkers van KPN via de telefoon mensen die het echt niet lukt stap voor stap helpen om de app in werking te stellen. Voor gebruikers van Vodafone (4,9 miljoen) is het iets eenvoudiger, maar ondanks aanpassingen van Translink aan de app slaagt 10 procent er nog steeds niet in om te reizen met de OV-chipkaart op de telefoon.

Niet professioneel
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee: "Als er op zo’n grote schaal nog zoveel fouten in zitten, dan komt het op mij over alsof dit niet professioneel is aangepakt. Er zijn forse tegenvallers bij dit experiment."

Wallet
Grootste struikelblok van het nieuwe syteem is het aanmelden. Alleen de app downloaden is niet genoeg, er moet ook een 'wallet', een digitale portemonne,  bij de provider aangevraagd worden om vervolgens 1 cent naar Translink over te maken om het systeem te activeren. Volgens techneuten van Translink zijn er negen verschillende ict-systemen bij het project betrokken die allemaal naadloos samen moeten werken. Volgens telefonie-expert Ben Woldring is het opstarten veel te ingewikkeld. "Het proces moet handig en snel verlopen als dat te omslachtig is dan is de kans groot dat mensen het opgeven."

De app is in de Google Play Store tussen de 10.000 en 50.000 keer gedownload. Translink zegt niet te weten hoeveel. 4702 mensen hebben er tot dusver 22.000 ritjes mee gemaakt. De overige downloaders is het niet gelukt.