Zo houdt Netflix je aan de buis gekluisterd

Print
Zo houdt Netflix je  aan de buis gekluisterd

Afbeelding: ANP

Meten is weten bij Netflix, dat vorige maand zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam opende. Vicepresident productinnovatie Todd Yellin onthult hoe de online streamingservice al 100 miljoen mensen wereldwijd aan het scherm gekluisterd houdt.

"Ik werk al bij Netflix vanaf de tijd dat we zilveren schijfjes bij mensen door de brievenbus duwden", lacht Todd Yellin. De Amerikaan is in Nederland ter ere van de opening van het nieuwe hoofdkantoor voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Aan de Amsterdamse Stadhouderskade werken ruim 120 mensen uit achttien landen.

Klantencenter
Achter de weinig fraaie façade huist een piekfijne kantooromgeving zoals alleen Amerikaanse techbedrijven die kunnen maken. De vergaderzalen dragen de namen van Netflix-series als The Crown en House of Cards. En het blijft niet bij dit hoofdkantoor: elders in de hoofdstad is een nieuw klantencenter geopend waar uiteindelijk 400 medewerkers zullen werken. Het moet Europese abonnees ondersteuning bieden.

Trein
Yellins opperbeste stemming is begrijpelijk, want het loopt als een trein met de online streamingservice die in 1999 startte als dvd-thuisbezorgdienst en nu in 190 landen beschikbaar is. Vorige maand schoot Netflix door de magische grens van 100 miljoen abonnees wereldwijd. En er is nóg een statistiek: voor het eerst zijn er meer klanten in het buitenland (52,03 miljoen) dan in het thuisland VS (51,92 miljoen). Relatief veel daarvan komen uit Nederland, hoewel de hoge manager weigert getallen te noemen. Maar duidelijk is dat ons land Netflix-idolaat is: onderzoek van Telecompaper becijfert het aantal abonnees inmiddels op 2,35 miljoen.

Sleutel
Het succes van Netflix komt niet enkel door succesvolle series als House of Cards, The Crown, Designated Survivor en Orange is the New Black. Sleutel is de technologie, waar enorme bedragen in worden geïnvesteerd. Hoewel vier vijfde van alle kijkuren op een tv-scherm plaatsvindt, werkt de online aanbieder inmiddels op 1.500 apparaten: van smartphones, tablets, gameconsoles, desktops tot smart-tv’s. "De meeste Netflixers gebruiken naast de tv minimaal één ander apparaat, meestal een tablet of smartphone.” Dit jaar gaat er 1 miljard dollar naar technologie versus 6 miljard naar de aankoop van films en series, vertelt Yellin. "De besturing moet zo hersendood-eenvoudig als mogelijk zijn. Mensen moeten geen seconde hoeven na te denken over de onderliggende technologie.”

Koersspurt
Door het succes doet het aandeel Netflix al bijna 190 dollar, 25 keer meer dan de 7,70 dollar van vijf jaar geleden. Maar met de koersspurt groeit de twijfel bij beleggers. Door de vele landen waarin Netflix actief is, is het bedrijf steeds hogere bedragen kwijt aan content. Voor elke markt moeten licenties worden aangekocht. Budgetten van hitseries zijn torenhoog: The Crown kost maar liefst 13 miljoen dollar per aflevering. Op basis van de huidige beurswaarde van 79 miljard dollar is iedere Netflix-abonnee 790 dollar waard, berekende analist Michael Pachter van Wedbush. Nu iedere klant jaarlijks 120 dollar betaalt, is Netflix zwaar overgewaardeerd. Voorlopig geeft Wall Street het kanaal het voordeel van de twijfel: Zeker nu Netflix veel harder groeit dan concurrenten als Hulu (47 miljoen klanten) en Amazon (85 miljoen).

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →