'Buslijnen kunnen stilvallen door gebrek aan chauffeurs'

© iStock

Vervoersbedrijven zijn bang dat verschillende buslijnen de komende jaren stil kunnen vallen door een naderend tekort aan buschauffeurs. Arriva-directeur Anne Hettinga ziet dat vooral in Brabant en Zuid-Holland vacatures lastig op te vullen zijn.

Redactie

"Als dat probleem groter wordt, dan heb je kans dat er zo veel vacatures zijn dat je niet eens je dienstverlening kan doen," zegt hij tegen de NOS. Dat is op dit moment nog niet aan de orde, benadrukt hij. "Maar als we blijven afwachten, voorspel ik dat dat wel gaat gebeuren. We zullen vol gas moeten geven."

MaatregelenMaatregelen die eind 2014 werden genomen om het naderende tekort te voorkomen, zoals de verlaging van de minimumleeftijd voor chauffeurs van 21 naar 18 jaar, blijken niet genoeg. Ook andere busvervoerders vrezen een groot tekort.

Bij de twee grootste vervoerders, Arriva en Connexxion, gaat de komende tien jaar zo'n 40 tot 50 procent van de buschauffeurs met pensioen. Dat betekent dat er de komende jaren tussen de 3800 en 4750 nieuwe chauffeurs bij moeten komen, aldus de NOS. Veel jongeren met een mbo-opleiding kunnen makkelijk een baan vinden, die van buschauffeur blijkt impopulair.

FlexibelArriva hoopt met het scheppen van gunstigere arbeidsvoorwaarden meer jongeren aan te trekken. Een verhoging van het salaris wordt niet overwogen. "Dat effect is binnen een paar weken wel uitgewerkt. Wij willen mensen bijvoorbeeld meer flexibiliteit geven bij het indelen van de roosters."

LimburgOV-vervoersbedrijf Arriva laat weten dat de situatie in Limburg minder nijpend is dan in Brabant en Zuid-Holland. Desalniettemin zal ook hier werk gemaakt worden van het extra werven van jongeren om aan de slag te gaan als buschauffeur. Zo zijn er al proeven gestart waarin jongeren van achttien jaar al via een MBO-traject worden opgeleid tot buschauffeur. Voorheen moest je 21 jaar zijn om aan de slag te mogen als buschauffeur.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal