Brussel heeft een twintigtal lange tunnels voor de doorstroming van het verkeer. De langste, de Leopold II-tunnel, loopt 2,5 kilometer onder de grond. Ook de Belliardtunnel mag er met 2143 meter zijn. Maar het stelsel is dringend aan renovatie toe. Volgens ondernemersorganisatie Voka is de staat van het systeem 'middeleeuws'.
Incidenten
De afgelopen jaren waren er verschillende incidenten in verschillende tunnels. Er vielen betonplaten naar beneden, of er sijpelde wegens rot water binnen. De 600 meter lange Montgomerytunnel bleef tien maanden dicht omdat een dakplaat verzakt was. De Stefaniatunnel is voor een jaar gesloten vanwege scheurtjes in het plafond. Op Twitter is de hashtag #tunnelgate populair.
Werkzaamheden
Volgens de woordvoerster van beheerder Brussel Mobiliteit zijn de brokstukken in de Rogiertunnel het gevolg van werkzaamheden bovenop de tunnel. Er wordt een waterdichtende laag aangebracht. Eind 2015 vielen er ook al eens brokstukken uit het plafond van de zestig jaar oude Rogiertunnel. Daarom neemt de dienst ,,het zekere voor het onzekere" en wordt onderzocht of het probleem zich zou kunnen herhalen.
Het gewest heeft beloofd de komende tien jaar alle tunnels onder handen te zullen nemen. Dat gaat vijftig tot zestig miljoen euro per jaar kosten.