Brand en andere biermerken blijken helemaal niet zo 'historisch'

Print
Brand en andere biermerken blijken helemaal niet zo 'historisch'

Uithangbord van Brand Bier met daarop: 'Gebrouwen volgens eeuwenoude traditie' Afbeelding: ANP

Veel biermerken proberen hun pils aan de consument te slijten door het bier zo nostalgisch mogelijk te laten klinken. Daarbij wordt de geschiedenis echter soms anders beschreven dan deze in werkelijkheid is

Dat blijkt uit onderzoek van RTL Z. Zo maakt Brand bijvoorbeeld reclame met de tekst 'Historisch lekker, sinds 1340'. De familie Brand ging volgens RTL Z echter pas bier brouwen in 1871. Maar liefst een paar eeuwen later.

Een woordvoerder van de brouwerij uit Wijlre verklaart tegen RTL dat de brouwerij, die vandaag de dag nog zou worden gebruikt, uit de veertiende eeuw stamt. Dat pand nam de familie Brand over en zo zou het biermerk dus een authentiek tintje hebben.

'Kletskoek'
Historicus Marco Daane, die de Nederlandse biergeschiedenis in kaart bracht, noemt het tegen RTL Z kletskoek. De brouwerij die nu wordt gebruikt, is volgens hem niet hetzelfde gebouw als de brouwer in de veertiende eeuw. Dus ondanks dat er sinds 1340 in het Limburgse dorp Wijlre bier werd gebrouwen, betekent dit niet dat dit ging om het bier van Brand. Iets dat nu wel wordt beweerd.

Ook andere bierbrouwers nemen soms een loopje met de geschiedenis:

Affligem (882 jaar verschil)
Het bedrijf achter het abdijbier Affligem (net als Brand ook onderdeel van het Heineken-concern) heeft onderhand een heel millennium aan geschiedenis uit de duim gezogen. Het abdijbier zou dateren uit het einde van de elfde eeuw, maar blijkt pas in de jaren '50 van de vorige eeuw echt te zijn gebrouwen onder de naam Affligem.

Ondanks dat er in 1074 wel een abdij bestond waar bier werd gemaakt, moet het beeld van oude monniken die Affligem zouden hebben gebrouwd dus flink worden bijgesteld.

Grolsch
Hoe kan het brouwsel van een andere eigenaar - de heer Willem Neerfeldt - hetzelfde bier zijn als dat van Grolsch? Dat is de vraag die moet worden gesteld als het gaat om de geschiedvervalsing door deze biermagnaat uit de Achterhoek.

Volgens Grolsch begon hun bieravontuur op 11 mei 1615. Toen werd er inderdaad al bier gebrouwen in het stadje Groenlo, maar niet door het huidige biermerk. Dat was pas veel later. Grappig detail: inmiddels is Grolsch zelfs in Japanse handen.

Bavaria
Van alle jokkende biermerken liegt het Brabantse Bavaria het minst over de geschiedenis van hun brouwsel. Op de website valt te lezen dat de brouwer 'al sinds 1719 de beste kwaliteit waarborgt'. Dat is echter onjuist.

De brouwer is wel al sinds de achttiende eeuw in handen van dezelfde familie Swinkels. In vergelijking tot alle merken hierboven 'valt het dus mee' met de geschiedvervalsing door Bavaria.

Opvallend is ook dat Bavaria zich niet echt profileert als historisch en authentiek. Dat in tegenstelling tot de andere merken. De reclames van het biermerk zijn eerder hip te noemen.

Heineken
Er is ook een positief voorbeeld te noemen van een biermerk dat wél juist omgaat met de geschiedenis: Heineken. Een voorbeeld is de actuele reclame - The Invention - over de wereldtentoonstelling in Parijs in 1889. De video begint met 'gebaseerd op een waargebeurd verhaal', en dat blijkt te kloppen. Heineken won daar inderdaad een prijs voor het brouwsel dat nu nog steeds (min of meer) op die manier wordt geproduceerd.