Limburgse supermarkt zet groenten in de mist

Print
Limburgse supermarkt zet groenten in de mist

Het ‘vernevelde’ groenteschap bij de AH in Maastricht. Afbeelding: De Limburger/Peter Schols

Een Maastrichtse supermarkt van Albert Heijn test als eerste AH-super het vernevelen van groenten en kruiden. Door deze 'dry misting' blijven de etenswaren langer vers en knapperig.

De nieuwe AH-super aan de Scharnerweg in Maastricht heeft voor zover bekend de Limburgse primeur.

Langer goed
De mist houdt bladgroente, verse kruiden als munt, koriander en peterselie en ook bosui en radijs koel en vers. AH-woordvoerder Stefan Jordan: "Radijs bevat relatief veel blad. Door het vernevelen behoudt het zijn kracht en blijven de radijsjes langer goed." Dry misting is daarmee ook een wapen tegen voedselverspilling.

Verpakking overbodig
De bevochtigingstechniek wordt geleverd door het Brabantse Contronics. Volgens woordvoerder Max Albertus maakt de techniek het verpakken van allerlei groente en fruit overbodig. "De producten drogen niet uit, doordat je ze vochtig houdt. Zo treedt er minder gewichtsverlies op. Ook het vitaminegehalte blijft op peil. Groente en fruit blijven een paar dagen langer goed."

Koeling
Het scheelt daarnaast veel werk in de super: "’s Avonds halen de medewerkers de groente- en fruitschappen leeg en stallen de producten in de koeling. De volgende morgen zetten ze weer alles in de super neer. Daar heerst een temperatuur van 21 graden Celsius. Zo krijgen de producten een opdonder."

Op onderstaande video is te zien hoe de techniek werkt: