Fashionclash breidt uit met fashion film festival

Print
Fashionclash breidt uit met fashion film festival

Afbeelding: De Limburger

Met een naam als de Fashionclash Fashion Film Festival - kortweg FFFF - is op 3 en 4 november het eerste internationale fashionfilmfestival van het Maastrichtse modecollectief Fashionclash een feit.

Uiteraard vormen (korte) modefilms de rode draad, maar het festival biedt meer dan alleen film. Er zijn ook masterclasses, lezingen, exposities en is wordt een nieuwe FFFF-prijs uitgereikt aan de filmmaker of ontwerper met het beste product.

Modehuizen
Film is onlosmakelijk met mode verbonden, legt Branko Popovic van Fashionclash Maastricht uit. Het fenomeen fashionfilm komt onder meer voort uit de grote modehuizen die met duizelingwekkende miljoenenbudgetten hun commercials als korte films wegzetten. Denk aan campagnes van Dior met actrice Charlize Theron, Julia Roberts die op tv namens Lancôme haar beroemde lach lacht. Of het eveneens Franse modehuis Kenzo dat danseres Margaret Qualley los laat gaan in een korte film van cultregisseur Spike Jonze op muziek van Sam Spiegel & Ape Drums feat. Assassin. Hij portretteert daarmee niet het klassiek mooie meisje met parfumfles, maar levert een artistieke cross-over tussen dans-, annex korte film.

Lees meer over het FFFF in de krant van zaterdag.