Brussel geeft groen licht voor steun aan Maastricht Aachen Airport

Print
Brussel geeft groen licht voor steun aan Maastricht Aachen Airport

Afbeelding: De Limburger/Johannes Timmermans

De Europese Commissie is akkoord met een Nederlands steunprogramma voor Maastricht Aachen Airport. Provincie en Rijk mogen luchtvaartmaatschappijen, die zich op de luchthaven willen settelen, subsidiëren met geld uit een pot waarin maximaal 10 miljoen euro zit.

De Europese Commissie zal dat bedrag aanmerken als opstartsubsidie, mits het exclusieve routes betreft die niet worden aangedaan vanaf andere luchthavens in de regio. "In dat geval is er geen sprake van concurrentieverstoring", aldus de EU.

Als die concurrentie wel verstoord zou worden, zou sprake zijn van ongeoorloofde staatssteun.

Nieuwe maatschappijen
In de praktijk zal de subsidie worden verstrekt in de vorm van een verlaging van de start- en landingsrechten of als tegemoetkoming in bijvoorbeeld de investeringskosten, die nieuwe maatschappijen op MAA moeten maken.

De toestemming voor de injectie van tien miljoen, is een belangrijke steun in de rug van de luchthaven die het al jaren zeer moeilijk heeft. Gedeputeerde Twan Beurskens (VVD) van de Europese Commissie hoopt dat er nu snel maatschappijen toehappen. „Dat de subsidie de zegen heeft van Brussel, betekent in ieder geval heel wat."

Modernisering
Ondertussen wordt ook gewerkt aan de modernisering van de passagiersterminal op MAA.

Het steunprogramma voor het vliegveld in Beek zal door de EU worden geoorloofd tot eind 2019. Dat betekent dat uiterlijk dan MAA zich moet hebben geprofileerd als aantrekkelijke luchthaven. Vlak voor het zomerreces was er al positief nieuws voor MAA van het kabinet. Dat besloot om het voorstel voor het maximaal benutten van de start- en landingsbaan (2750 meter) te voorzien van een positief advies richting Raad van State.

Intercontinentaal
Een definitief besluit hierover is volgens gedeputeerde Twan Beurskens meteen na de zomer te verwachten. "Er is veel belangstelling van (vracht)maatschappijen om intercontinentaal te gaan vliegen. Nu is dat met een noodzakelijke extra tussenstop om bij te tanken, commercieel niet interessant. Straks kan rechtstreeks naar bijvoorbeeld de VS worden gevlogen.”

Beurskens verwacht dat de combinatie ‘maximale baanbenutting’ en opstartsubsidie de luchthaven zeer interessant kan maken voor airlines. "Dit jaar wordt op MAA de grens van 100.000 ton vracht geslecht. Niet eerder werd zoveel vracht omgezet.”

Hoewel met vracht het ‘echte’ geld wordt verdiend door de exploitant, is de subsidiepot toch vooral bedoeld voor de passagiersluchtvaart en het binnen hengelen van nieuwe airlines. Ondertussen maken provincie en exploitant TCGI gezamenlijk plannen voor het upgraden van de passagiersterminal. Ze gaan samen aan de slag met de uitwerking en dragen beide bij in de financiering.