Maastricht Aachen Airport krijgt grondige opknapbeurt
© De Limburger/Johannes Timmermans
De passagiersterminal op Maastricht Aachen Airport krijgt een grondige facelift.
De voorgevel en het interieur gaan stevig op de schop. Meer sfeer, meer beleving voor de klant. "Hier begint het vakantiegevoel.”
PlannenDe provincie en de directie van Maastricht Aachen Airport hebben een projectteam samengesteld, dat met hulp van externe deskundigen de plannen voor een facelift gaat onderzoeken en uitwerken. Voor het pimpen van de voor- en zijgevels en andere noodzakelijke aanpassingen is zo’n anderhalf miljoen euro van de provincie beschikbaar. De exploitant, TCGI, neemt de overige kosten voor zijn rekening.
"De terminal is ooit gebouwd om 700.000 passagiers per jaar door te laten. Wanneer meerdere vluchten tegelijk vertrekken, zorgt dat voor opstoppingen aan de balie", zegt luchthavendirecteur Jos Roeven. "Door een aantal kleine ingrepen, moeten lange rijen straks worden voorkomen.”
FoodcourtDe huidige terminal ademt vooral soberheid. "Wij willen meer uitstraling en sfeer creëren. Een chique tegelvloer, een totaal nieuw verlichtingsplan en iets van vertier voor vooral kinderen. Daarnaast denken we aan een foodcourt in plaats van een restaurantje.”
Het projectteam onderzoekt samen met externe deskundigen en lokale partners de mogelijkheden. Daarnaast is de airco aan vervanging toe, moet er een nieuw plafond in en verdient het interieur een likje verf. "We hopen dat we alles kunnen realiseren binnen het budget van een paar miljoen. Zo niet, dan zullen we het plan iets moeten uitkleden.”
BelevingOmdat het vakantiegevoel al direct op de luchthaven zou moeten beginnen, zet Roeven vol in op wat tegenwoordig ‘beleving’ wordt genoemd.
Het moderniseringsplan moet in het eerste kwartaal van volgend jaar gereed zijn en de uitwerking moet liefst nog voor het nieuwe zomerseizoen aanvangen. "De aanleg van een nieuw plafond en het schilderwerk zouden uiteraard al komende winter kunnen gebeuren.”
Nieuw hotelIn het plan van de architect zal ook rekening worden gehouden met een eventueel nieuw hotel door een derde partij. "Althans, de mogelijkheid voor een gemeenschappelijke ingang. In essentie zijn wij voorstander van een luchthavenhotel. Om te voorkomen dat in de toekomst allerlei aanpassingen moeten gebeuren en extra kosten worden gemaakt, lijkt het ons zinvol om nu al met een hotel rekening te houden.”
SignaalRoeven acht het signaal van Brussel, om 10 miljoen euro van provincie en Rijk te mogen inzetten als subsidie om nieuwe airlines binnen te halen, zeer waardevol. Inmiddels is met Saudi Cargo een nieuwe vrachtcarrier binnen. Een keer per week brengt een vliegtuig vooral textiel vanuit Bangladesh naar Beek, om vervolgens terug te keren naar de thuisbasis in Saudi-Arabië.